پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

سفر رئیس جمهور به دماوند/گلایه رئیس جمهور از ساخت و سازهای غیر مجاز منطقه دماوند

جناب آقای رئیسی ،رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۸ دی ماه میهمان شهرستان های دماوند و فیروزکوه بودند و ضمن بازدید از پروژه سد نمرود فیروزکوه در جلسه شورای اداری شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند نیز شرکت نمودند.

البته امری که نظر رئیس جمهور را در بدو به شهرستان دماوند جلب کرد و تیتر اصلی اخبار هم شد ابراز نارضایتی رئیس جمهور از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرستان دماوند بود!

رییس جمهور در بدو ورود خود به شهرستان دماوند گفت: ما ساخت و سازهای مخرب برای طبیعت ولو از ناحیه افراد متصل به قدرت باشند یا حتی خود دستگاه های اداری باشند را غیر مجاز می دانیم و معتقدم باید با کسانی که به قدرت اتصال دارند و ساخت‌وساز غیرمجاز انجام‌ ‌می‌دهند، بدون اغماض برخورد شود.
ایشان ادامه داد:این موضوع قابل تحمل نیست که که کسی که به قدرت متصل باشد یا دستگاه اداری باشد، محیط زیست و طبیعت و زندگی مردم را تخریب کند.قوانین شهرسازی بازنگری خواهد شد یکی از مواردی که حتما اجرا می شود بازنگری در ساخت و ساز منطقه شمال شرق استان تهران است.

البته این سخنان آقای رئیسی مسبوق به سابقه بود چرا که ایشان در اسفند ۱۳۹۹ و در دوره تصدی ریاست قوه قضاییه در سفری به شهرستان دماوند از وضعیت ساخت و سازها در این منطقه ابراز نارضایتی کرده بودند.

البته آقای رئیسی در سفر اخیر خود و در کسوت رئیس قوه مجریه قول بازنگری در قوانین شهرسازی را دادند و گفتند:«توسعه شهرستان دماوند از سوی دولت پذیرفتنی است، اما قطعاً باید با حفظ قوانین، مقررات و حریم منابع طبیعی همراه باشد» و بدین ترتیب رئیس جمهور در عمل موضوع ساخت و سازها و حتی توسعه شهرهای شهرستان دماوند را به نهاد ناظر بر توسعه شهرها یعنی شورایعالی شهرسازی و معماری احاله دادند که البته این شورا نیز قطعاً در رابطه با ساخت و سازهای خارج از حریم هیچگونه اظهارنظری نخواهد کرد و در مورد ساخت و سازهای داخل حریم نیز بعید است که تصمیم جدید و بدیعی بگیرد و این دور باطل تا اطلاع ثانوی کماکان ادامه خواهد یافت!

در این میان رئیس جمهور محترم باید بدانند که موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری فقط مخصوص شهرستان دماوند نیست و این مساله یک موضوع همه گیر در سراسر کشور است و تنها راه چاره آن نیز ضابطه مند کردن ساخت خانه باغ ها و تعیین حد نصاب های معقول برای تفکیک اراضی کشاورزی و صدور مجوز برای ساخت خانه باغ و نظارت دقیق در این زمینه می باشد تا هم باغات حفظ شوند و هم حقوق دولت و مردم رعایت گردد.

نوشته ایجاد شد 643

3 دیدگاه در “سفر رئیس جمهور به دماوند/گلایه رئیس جمهور از ساخت و سازهای غیر مجاز منطقه دماوند

  1. طاهرن الحاق اراضی به مقاط شهری هم تصویب شده و فقط آبسرد در این میان جایی نداشته … به رییس جمهور بفرمایید درد باغهای سوخته از ساخت ویلاها به مراتب بیشتره چون آفات این باغها تمام منطقه رو درگیر کرده وکسی نیست که فکری به حال باغهای سوخته بکنه وظاهرن رییس جمهور هم چیزی از باغذاری نمیدونه … دلسوزی هم در کنارش نیست … نفع از بین بردن مال مردم توی جیب کی میره خدا داند … کسی بدنبال سازندگی نیست … توی این کشور همه بفکر خراب کردن هستند … اینهمه ثروتی که یک شبه خراب میشه بهر حال جزیی از ثروت ملی است … آقای رییس جمهور خراب کردن راه حل نیست باید راه حل های اساسی را در این میان پیدا کرد.

    1. البته موضوع الحاق به بافت تشریفات پیچیده ایی دارد و تا جاییکه ما خبر داریم الحاق به بافت آبسرد به چند دلیل به مشکل برخورد کرده که یکی از آن دلایل وجود اراضی کشاورزی درجه یک در اطراف شهر و همچنین وجود ده ها هکتار بافت فرسوده در قلب شهر آبسرد است که تا آن اراضی احیاء و پر نشوند قاعدتاً وسعت شهر افزایش نخواهد یافت

      1. اون کارشناس که زمین ۱۵ سال رها شده را درجه یک اعلام می کنه از پشت میزش بیرون هم نیامده الان اکثر کشاورزی را افغان ها انجام میدن که خیلی هم کم هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *