پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

زمانه عقلانیت و خردورزی

این روزها کشور ساعات پر آشوب و پرالتهابی را می گذراند و قطعی اینترنت از یک سو و انتشار اخبار ضد و نقیض از منابع غیر موثق از سوی دیگر، بر ابهامات و التهابات افزوده است ولی آنچه که در این روزها بیش از هر چیز دیگر لازم و ضروری بنظر می رسد لزوم عقلانیت و خردورزی در بین مردم و مسئولین می باشد.

متاسفانه حوادث دو هفته اخیر بیش از هر چیز نشان دهنده بی تدبیری های مسئولان در عدم پاسخگوئی درست و به موقع به ابهامات و همچنین واکنش های هیجانی مردم معترض به برخی اقدامات گشت ارشاد بود و امروز نیز شاهد تشدید اینگونه رفتارها از سوی هر دو طرف هستیم و همین اقدامات غیر مسئولانه طرفین فضا را برای آشوب و رفتارهای هنجار شکنانه برخی از افراد مغرض فراهم آورده است.

در روزهای شروع این غائله و در حالیکه تمام ماجرا می توانست با یک عذرخواهی رسمی از سوی نیروی انتظامی و تعلیق کارکنان خاطی در گشت ارشاد خاتمه یابد برخی اظهارات نابخردانه عناصر تندرو در اردوگاه اصولگرایان و نمک پاشیدن ایشان بر عواطف جریحه دار شدن مردم و بویژه بانوان شرائط را پیچیده کرد و بی تدبیری های سریالی مسئولان شرائط را برای آغاز آشوب و بلوا بوسیله عناصر فرصت طلب فراهم آورد و امروز نظام جمهوری اسلامی مجبور است هزینه گزاف لجاجت و بی فکری های برخی از پرسنل گشت ارشاد در تهران را در سراسر کشور بپردازد و ملت و نظام شاهد نابودی اموال خصوصی و عمومی و تعطیلی کسب و کارها و هتک حیثیت نظام اسلامی باشند.

هر چند که در این غائله تاسف بار تاکنون خون های بسیار ریخته شده و اموال زیادی نابود شده و خسارات هنگفتی بر اقتصاد ایران تحمیل شده ولی شاید بتوان از همین حالا و با بکارگیری چند اقدام فوری و معیار قرار دادن عقلانیت و تدبیر جلوی خسارات بیشتر را گرفت و راه را برای مصالحه و گفتگوی ملی هموار کرد.

بطور قطع اولین کار که باید از سوی نظام صورت گیرد آرام کردن فضا و فراهم کردن بستر قانونی جهت بیان اعتراضات و ایجاد زمینه برای گفتگوی مسالمت آمیز بین معترضان و مسئولان می باشد و شاید در این مسیر فوری ترین اقدام معرفی نقاطی از شهر برای برگزاری تجمعات آرام مردم و شنیدن سخنان ایشان در فضائی بدون درگیری و خشونت باشد.

دومین کاری که باید صورت گیرد پرهیز مردم از آشوب و بلوا و بیان مسالمت آمیز خواسته ها از راه های قانونی می باشد تا راه بر آشوب طلبان بسته شده و جلوی خون ریزی بیشتر و تخریب اموال عمومی و هکذا برخوردهای خشن گرفته شود.

سومین اقدام رسیدگی هر چه سریعتر به تخلفات صورت گرفته از سوی گشت ارشاد در ماجرای مرگ خانم مهسا امینی و رفع ابهام از این ماجرا می باشد.

چهارمین اقدام بازبینی در برخی از قوانین و دستورالعمل های سختگیرانه در حوزه حجاب و عفاف و پوشش بانوان و صد البته ضابطه مند کردن اقدامات یگان گشت ارشاد می باشد کمااینکه روسای جمهور پیشین( احمدی نژاد و روحانی) تا حد امکان زیر بارخواسته های گروه های تندرو مبنی بر تشدید برخورد با بانوان بدحجاب نرفته و خود را درگیر چنین اتفاقاتی نکردند.

پنجمین کاری که دولت جهت اعتمادسازی ملی باید در دستور کار قرار دهد رفع فیلتر و انسداد از همه پیام رسان های خارجی و بازگرداندن آرامش به بازار کسب و کار اینترنتی می باشد چرا که قطعی اینترنت در بلند مدت بر معیشت مردم تاثیر سوء گذاشته و این احتمال وجود دارد که دور تازه اعتراضات و اغتشاشات این بار از سوی فعالان اقتصادی و بویژه شاغلین در حوزه کسب و کار مجازی کلید بخورد که در این صورت جمع کردن این غائله کاری بسیار دشوار و پرهزینه برای نظام خواهد بود.

در انتها خواسته این رسانه از تمامی شهروندان گرامی این است که ضمن حفظ آرامش و متانت خود و با پایبندی به قانون مانع از تشدید اختلافات و آشوب ها شده و خواسته های خود را از مسیرهای قانونی دنبال نموده و مانع از خون ریزی بیشتر و نابودی زیر ساخت های اقتصادی کشور بشوند و متقابلاً خواسته ما از دولت یا به عبارت بهتر کلیت نظام افزایش سعه صدر و خودداری از برخوردهای انتقام جویانه با افراد حاضر در خیابان و آرام کردن جو عمومی جامعه از طریق شنیدن حرف مردم معترض و در نهایت نیز جمع کردن این غائله بدون خشونت و با کمترین هزینه می باشد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *