پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

دشت آبسرد؛ کم لرزه ترین منطقه شرق استان تهران

هر چند شهر آبسرد بین دو گسل مشاء در شمال و گسل نهفته حصاربن در جنوب قرار گرفته است ولی بررسی های آماری نشان می دهد که حداقل در ۱۸ سال اخیر هیچ زلزله ایی در این دشت اتفاق نیافتاده و در حال حاضر آبسرد یکی از ایمن ترین مناطق شرق استان تهران از نظر لرزه خیزی به شمار می رود.

علی بیت الهی زلزله شناس بزرگ ایرانی در نقشه ایی که از استان تهران تهیه کرده آدرس‌های وقوع ۱۳۴زمین‌لرزه ریز و درشت در پهنه ۷۵۰۰کیلومتر مربعی به مرکزیت کلان‌شهر تهران طی ۱۸سال گذشته را روی یک نقشه مستطیل‌شکل نشان داده تا وضعیت گسل‌های فعال پایتخت مورد بررسی قرار بگیرد. این نقشه مشخص می‌کند محدوده شرقی استان تهران و مشخصاً شمال شرق استان تهران و محدوده مشاء دماوند،«منطقه پرزلزله» و خود پایتخت به همراه دشت های شهریار و رباط کریم و دشت هومند آبسرد «منطقه بسیار کم‌زلزله» در این پهنه است.

البته به علت مجاورت دشت هومند آبسرد با بزرگترین و زلزله خیزترین گسل استان تهران یعنی گسل مشاء این خطر وجود دارد که در صورت وقوع یک زلزله بالای ۷ ریشتر بر روی گسل مشاء امواج شدید لرزشی آن کل دشت هومند آبسرد را به لرزه در آورده و در این بین مناطقی نظیر هومند مرانک و هومند وادان و منطقه هاشمک که فاصله کمی با گسل مشاء دارند متحمل بیشترین صدمات و خسارات شوند و منطقی نظیر زان و لومان که فاصله نسبتاً زیادی با گسل مشاء را دارند کمترین لرزش را احساس کرده و قاعدتاً کمترین صدمه را متحمل شوند.

البته در جنوب شهر آبسرد و در منطقه کیلان و زیارت نیز یک گسل نهفته نسبتاً بزرگ و طولانی بنام گسل نهفته حصاربن وجود دارد که از جنوب فیروزکوه و منطقه زرین دشت آغاز و با گذر از روستای حصاربن و گرمابسرد به روستای زیارت و شهر کیلان رسیده و در امتداد دامنه شمالی رشته کوه قره قاج تا خجیر و سرخه حصار در شرق تهران ادامه می یابد و ظاهراً در منطقه قصرفیروزه تهران به انتها می رسد و در سالهای اخیر نیز چند زلزله کوچکتر از ۳ ریشتر در محدوده شرق کیلان به این گسل نسبت داده شده است و هر چند گسل خطرناکی بنظر نمی رسد ولی این احتمال وجود دارد که در صورت وقوع یک زلزله بزرگتر از ۷ ریشتر در محدوده گسل مشاء و شمال دماوند این گسل هم فعال شده و در مناطق شرقی کیلان و آبسرد زلزله های متوسط کوچکتر از ۵ ریشتر را ایجاد نماید.

در این نقشه که همراه با گزارش تفصیلی در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است ، دشت هومند به عنوان یکی از کم لرزش ترین مناطق و منطقه شمال دماوند و مناطق آبعلی و لواسان به عنوان لرزه خیزترین مناطق استان تهران علامت گذاری شده اند.

براساس این نقشه دشت مشاء خطرناکترین منطقه از نظر لرزه خیزی بوده و با توجه به فاصله اندک دشت مشاء با گسل بزرگ مشاء و حتی بنا شدن بسیاری از ویلاهای لاکچری بر روی گسل(فاصله صفر متر از مرکز زلزله) این خطر وجود دارد که در صورت وقوع یک زلزله بالای ۷ ریشتر تمام ساختمان های آن منطقه و حتی مناطق آبعلی و شمال شهر دماوند تماماً با خاک یکسان شوند و هیچ بنای سالمی در این مناطق باقی نمانند.

در منطقه هومند آبسرد نیز هر چند هیچ گسل فعال و یا شیب تند در معرض رانشی وجود ندارد و تقریباً جزء کم خطرترین مناطق استان می باشد ولی انبوه ساختمان های غیراصولی بنا شده بر روی خاک نباتی و فاقد فنداسیون و اسکلت استاندارد ، خطر تخریب ساختمان ها را بالا برده و می تواند میزان تلفات و خسارات را در این منطقه افزایش دهد.

به هر حال رعایت اصول ساخت و ساز و استانداردهای احداث بنا در تمام مناطق اعم از لرزه خیز و کم لرزه،ضامن کاهش خسارات و تلفات می باشد و با رعایت مقررات ملی ساختمان می توان حداقل مانع از بروز فاجعه انسانی در مناطق زلزله زده شد.

نوشته ایجاد شد 648

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *