پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

حفر کنندگان چاه های غیرمجاز آب؛دزدهای به ظاهر با کلاس

دزدی دزدی است حال می خواهد این دزدی به شکل اختلاس و ارتشاء باشد یا که بالا رفتن از دیوار خانه دیگران و دزدیدن مال و اموال مردم و یا دستبرد زدن به حق و حقوق دیگران!
البته دزدی در همه شکل های آن زشت و مذموم است ولی سارقی که ظاهری موجه و آراسته دارد ولی بصورت پنهانی و دور از چشم دیگران اموال دیگران را به سرقت می برد از همه انواع دزدها کثیف تر است و یکی از مصادیق این نوع سرقت که متاسفانه در منطقه آبسرد فراوان دیده می شود حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق شخصی غیرمجاز در باغات و ویلاها می باشد که هم سرقت از حق مردم است و هم خیانت در حق خود و دیگران!

حفر چاه های غیر مجاز و بهره برداری غیر اصولی و بی رویه از منابع محدود و اندک آب های زیر زمینی منطقه آبسرد بمنظور آبیاری چمن و گل و گیاهان زینتی و پر کردن استخرهای شنا شاید در کوتاه مدت برای این سارقان آب دارای منفعت باشد ولی در بلند مدت باعث نابودی آبخوان و ذخایر آب های زیر زمینی آب و به نابودی کشیده شدن کل منطقه می گردد.

وقتی آب نباشد صرف هزینه های گزاف برای کف شکنی چاه ، فقط تا چند سال جواب می دهد و وقتی آب به انتها رسید و چاه به بستر سنگی آبخوان خورد آنگاه هم باغ و زراعت مردم از بین می رود و هم چمن کاری و گلکاری های سارقان آب…!!!

در این بین هر چند مسئولان محترم مدیریت امور آب شهرستان دماوند خبر از اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی شهرستان را داده اند ولی واقعیت این است که سارقان آب با همکاری مقنی های افغان کمر به نابودی منابع آب منطقه بسته اند و در پس دیوارهای بلند باغ و ویلاهای خود و دور از چشم دیگران با صرف هزینه های هنگفت و حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق حتی تا عمق ۱۵۰ متری خاک نیز نفوذ کرده و در حال تاراج آب گران بهای دشت های آبسرد و جابان و سربندان هستند.

البته یکی از دلایل افزایش حفر چاه های غیرمجاز عدم بازدارندگی قانون و برخوردهای کم اثر مدیریت امور آب با این مساله می باشد لذا جا دارد که دادستان محترم شهرستان دماوند با ورود به این ماجرا و تادیب و تعزیر سارقان آب جلوی سرقت آب که از انفال و حقوق بیت المال می باشد را گرفته و این سارقان بی شرم را به مجازات برساند.

فراموش نکنیم که زیر پای ما دریایی از آب شیرین وجود ندارد و لذا ما نمی توانیم با بی خیالی و به هر اندازه که دوست داریم از آب بهره برداری کنیم و به همین دلیل و جهت حفظ حقوق عامه چاره ایی جز برخورد قهری با سارقان به ظاهر با کلاس و پولدار آب وجود ندارد.

نوشته ایجاد شد 643

17 دیدگاه در “حفر کنندگان چاه های غیرمجاز آب؛دزدهای به ظاهر با کلاس

  1. با سلام و احترام

    در صورتی که جهاد و شهرداری به ویلاها انشعاب آب بدهند مشکلات این چنینی نیز به وجود نمی آید و مردم برای تأمین باغات و ویلای خود اقدام به حفر چاه نمی کنند. متأسفانه خیلی از املاک قدیمی تمامی انشعابات را دارند ولی از سال ۹۷ به بعد ( به خصوص ۹۸ ) که ویلاسازی بسیار افزایش یافت انشعاب به ویلاها داده نشد. از مدیر محترم سایت درخواست دارم و خواهش میکنم تا در صورت امکان شرایط گرفتن انشعابات را در منطقه ما در مقاله ای شرح دهد.
    متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی هم در زمینه کشاورزی بسیار بسیار کم کار و ناکارآمد است و هیچ آموزشی به مردم در رابطه با کشاورزی نمی دهد. همین ویلاها به جای کاشت انواع درخت میوه سازگار با منطقه و بهربرداری از این آب محدود و خاک به نحو احسن، به کاشت انواع درختان زینتی و غیرمثمر که بعضاً خاک را نیز آلوده میکنند و با ریشه های تهاجمی مانع رشد سایر درختان را می شوند، اقدام می کنند. لازم به ذکر است که اکثر باغات آبسرد باغ سوخته محسوب می شوند و بازدهی آنها به ۱۰٪ حالت معمول کاهش یافته است و میوه تولیدی این درختان سوخته نیز کیفیت مرغوبی ندارد، پس این آب و خاک فقط دارد اسراف می شود. با تشویق ویلادار ها به کشاورزی، جهاد می تواند بخشی از این زمین های سوخته را به چرخه باز گرداند. از شما سپاسگزارم

    1. آقای نظری عزیز سلام
      اصولاً مدیریت آب منطقه از نظر حاکمیتی با مدیریت آب منطقه ایی و از نظر اجرایی (با توجه به منطقه محل وقوع ملک) با سرپرستان و هیات امناء و یا شوراها می باشد و شهرداری ها،دهیاری ها،شوراهای شهر و روستا و جهادکشاورزی و حتی شرکت های آبفای شهری و روستایی در این زمینه هیچگونه مسئولیت و اختیاری ندارند.
      شما می توانید برای گرفتن انشعاب اولیه آب کشاورزی در هومند های آبسرد و مرانک و اهران و زان و لمسار به سرپرستان چاه ها مراجعه نموده و در هومندهای کوهان و کیلان به شورای هومند کیلان و کوهان مراجعه نمایید ولی اخذ انشعاب اولیه مستلزم داشتن حق آبه می باشد و چنانچه سهم حق آبه ندارید ابتدا با هماهنگی سرپرست و یا شورای چاه نسبت به خرید سهم آب اقدام نمایید.

      1. سهم آب همه زمین ها کم و بیش دارند ولی به نظر من برای اینکه حفر چاه غیر مجاز صورت نگیرد بایستی انشعاب آب شهری به ویلاها تعلق بگیرد. همچنین ساخت استخر نیز با توجه به متراژ زمین توسط جهاد باید تشویق شود و نه تخریب زیرا مصرف آب زمین را کاهش می دهد. در منطقه ما الان ویلاهایی هستند که تمامی ویلاهای اطراف به علت قدیمی تر بودند تمامی انشعابات را دارند و یک سری ویلا مانند جزیره ای بین این ویلاها بدون انشعاب هستند. با توجه به مشکلات مالی عمیقی که شهرداری، سازمان آب، سازمان برق و سازمان گاز آبسرد دارند و همچنین با توجه به رأی وحدت الرویه مبنی بر آنی بودن جرم ساخت و ساز، شایسته است که شهرداری شروع به اعطای پایان کار به ویلاها و دادن انشعابات به مردم باشند. اینگونه هم مشکلات مالی سازمان های دولتی منطقه حل می شود و هم حفر چاه های غیرمجاز کاهش می یابد، همچنین در زمینه چاه ها باید آگاه سازی عمومی صورت بگیرد، حتی یک بنر در رابطه اثرات منفی و بی مصرف بودن این چاه ها در سطح شهر دیده نمی شود! لازم به ذکر است که برخی رییس های چاه نیز اقدام به فروش غیرقانونی آب چاه ها می کنند و شب ها که باید چاه خاموش باشد، از شب تا صبح چاه را روشن می گذارند و اقدام به فروش آب به صیفی کاران میکنند و آب باغات را دیرتر از موعد مقرر به سمت باغات روانه میکنند که باعث ایجاد تنش آبی در درختان می شود، شایسته است سازمان آب مأمورانی را برای نظارت بر برداشت آب از چاه ها به صورت هفتگی اعزام کنند و میزان برداشت را نظارت کنند. در حال حاضر برخی چاه ها به جای ۳۵ لیتر بر ثانیه، ۴۵ لیتر بر ثانیه استخراج میکنند. از شما سپاسگزارم

        1. با سلام مجدد
          آنی بودن جرم تغییر کاربری فقط در رابطه با جنبه کیفری آن است و اعطای مجوزها و انشعابات مستلزم اخذ رای کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ و کاربری اراضی و باغات می باشد و تا این رای نباشد قاعدتاً هیچ یک از مراجع و شرکت های خدمات رسان زیر بار نمی روند ضمن اینکه رئیس قوه قضائیه خود از این رای وحدت رویه ناراضی بود و به همین دلیل از طرح اصلاح ماده ۱۰۹ قانون مجازات اسلامی در مجلس حمایت رسمی و جدی داشتند

  2. بنا به تجربه‌ای که در این چند سال در این منطقه به دست آورده‌ایم، میزان سهم آب کشاورزی ویلا‌ها که بر اساس متراژ زمینشان تعیین می‌شود، کاملاً کفاف مصرف فضای سبز و استخر و آب مصرفی ساختمان را می‌دهد. البته به شرط اینکه اولاً تاسسیات مناسب برای حفظ و ذخیره سازی (در صورت نیاز تسویه) آب رو داشته باشند و ثانیاً یک مدیریت حداقلی در زمینه آبیاری داشته باشند، حالا آبیاری قطره‌ای پیشکش. (در واقع با اجرای قطره‌ای، همین سهم آب فعلی اضافه هم هست).
    با این احوال من متوجه نمی‌شوم چرا انقدر چاه زدن طرفدار داره. با اون آب میخوان چکار کنن خدا می‌دونه.

    1. با سلام
      بعضی ها برای آب استخر و سونا و جکوزی خصوصی خودشان و یا آبیاری چمن نیازمند آب مازاد هستند و به همین علت چاه می زنند
      بعضی ها هم دنبال آب فروشی هستند که البته تعداد اینها زیاد نیست و عاقلانه نیست که برای فروش آب چند صد میلیون خرج حفر چاه کنند

    2. با سلام
      چند دلیل داره یکی همین مسأله ندادن انشعاب شهری هست و برای ویلاها چاه زده میشه.
      یکی هم به دلیل اینکه در استخر ها شنا میکنن و آب کثیف میشه، هر دفعه آب رو تعویض میکنن.
      بیشتر ویلاهای ساخته شده هم اصلاً فضای سبزی زیادی ندارن و همون بخش کوچیک آب اضافی هم برای آبیاری داره و مسأله فضای سبز مطرح نیست.
      دلیل دیگر هم این هست که فکر میکنند به عنوان مزیت حساب میشه و روی قیمت ملک میره.
      دلیل آخر هم عدم آموزش و تعلیم توسط جهاد کشاورزی هست که نه از مضرات چاه شخصی صحبت میشه و نه حتی آبیاری صحیح و اصولی آموزش داده میشه

      1. بله کاملاً صحیح می فرمایید
        بویژه آنجا که فرمودید «…دلیل دیگر هم این هست که فکر میکنند به عنوان مزیت حساب میشه و روی قیمت ملک میره…» کاملاً دقیق و صحیح به علت اشاره داشتید

  3. الان تجهیزات نگهداری آب استخر انقدر پیشرفته و کارآمد و ارزان هستند که کافیه شخص کوچکترین انرژی بذاره برای استخر و آب اون استخر چند سال یک بار هم نیاز به تعویض نخواهد داشت.
    همون بحث مزیت هنگام معامله به نظرم خیلی تاثیر گذاره و بیشتر به املاکی مربوط میشه که افتاده توی دلال بازی. ملکی که مالک بلند مدت داشته باشه نیاز به این داستان‌ها نداره.
    دلال درک درستی از ارزش آب و نحوه نگهداری و مصرف نداره (یا سودی نداره براش که بخواد چنین درکی داشته باشه). تا جایی که دیدیم دلال تنها چیزی که می‌فهمه معمولاً پوله و خارج از مفهوم سود، بعیده بشه چیزی رو بهش فهموند. لذا در اون آینده‌ای که قراره یک مدیریت درستی بیاد بالای سر این داستانا، باید به این نکته توجه داشت که چطور می‌شه مزیت اقتصادی مفهوم چاه رو برای دلال جماعت از بین برد.

  4. سلام
    اصلا اونجا یه شرایطی حاکم هست که همه روبه سمت کار یواشکی سوق میدن…
    ساخت و ساز یواشکی، انشعاب یواشکی، چاه غیر مجاز و یواشکی و موارد از این دست…
    انگار نمیخان سروشکل قانونی به این موضوعات داده بشه..
    ما هم جزو اونایی هستیم که در سال ۹۸ ساختیم و بهمون انشعاب نمیدن..
    همون موقع شهرداری وقت، به نام هزینه تفکیکی، کلی پول از ما گرفت و گفت برو بساز و انشعابات هم که میدن…
    وقتی ساخت و سازمون تموم شد و رفتیم انشعابات بگیریم، گفتن قانون عوض شده و باید بری از جهاد مجوز بیاری…
    این درحالیست که بعضا ساخت و سازهایی الان میشود که انشعابات هم میگیرند.
    نه کشاورزی اونجا هست و نه اجازه ساخت میدن و جلوی انشعابات را هم که گرفته اند.
    مردم چه گناهی کردن؟ سرمایه مون رو سالهاست انداختیم اونجا و نمیتونیم ازش استفاده کنیم.
    هر روز هم اخباری منتشر میشود که جلسه مسئولان در مورد ساماندهی حریم و… به زودی تعین تکلیف میشود و … اونقدر طول میکشه و کار انجام نمیشه و نهایتا هم مسئول مربوطه جابجا میشه و علی میمونه و حوضش!!!
    نمیدونم خیابونی که تابلو به اسم شهرداری آبسرد رو داره، هزینه پسماند هم میگیرن، هیچ کشاورزی هم در آن نیست، اکثرا هم ساختن، دیگه جهاد چه نقشی داره؟
    والله ما که سرگردونیم تو این منطقه..
    به نظر منم اگر در این چیزها همکاری کنند، مشکلات مالی ادارات ذیربط حل میشه و مشکلات مردم هم کم میشه.. دست سودجویان هم کوتاه میشه…
    لطفا راهنمایی کنید ما از چه مرجعی باید این مشکلات را پیگیری کنیم..
    ممنون

  5. سلام
    تا دست رشوه خوران در آبسرد بازه دست مردم بسته س
    جهاد رو کردن لولو و به جون مردم انداختن
    اگر راست می گن که دلشون به حال اراضی کشاورزی و باغها میسوزه بهتره برای باغهای سوخته ی آبسرد کاری کنن
    اینهمه جوان متخصص بیکار داریم کار گروههای کشاورزی و باغداری تشکیل بدن توسط فارغ التحصیلان این رشته و از باغها سرکشی کنن و دستورالعمل جوانسازی و احیای باغها رو با تدابیری ( مثل مهلت دو ساله و یا چند ساله و گذاشتن جریمه و حتی قوانین سخت گیرانه تر ) اجرایی کنند نه اینکه به جون مردم بیافتن که ساختی آب و گاز و برق نمیدیم اگر قرار بود ساخته نشه شهرداری و جهاد باید هماهنگ میبودن و نمیذاشتن ساخته بشه از همون اول ولی جایی که قراره رشوه گرفته بشه شهرداری میگه پول بریز بساز جهاد رو میفرستن خراب کنه ودر این اثنا سازندگانی که در مافیای منطقه هستن میسازن با آب و برق و گاز و پایان کار … و بقیه که دسترسی به این مافیا ندارن موندن با یک دنیا حسرت و هزینه ای که در معرض خطره … واقعن اگر بفکر احیای طبیعت هستید کارهای زیادی میتونید انجام بدید … زدن استخر بشدت مصرف آب باغها رو پایین میاره و دیوار کشی باعث میشه اون منطقه از آشغالدونی تبدیل به فضای طبیعی زیبا بشه حتی اگر میخواین داخل باغ دیده بشه فنس رو اجباری کنید که با آشغال چوبهایی که پر از بیماری هست و تمام درختان زنده رو آفاتش از بین میبره حصار نشه … به هر باغ ده درصد اجازه ساخت بدین هر باغ حداقل یک دستشویی و یک انبار برای وسایل و میوه نیاز داره …
    خلاصه اگر میخواهید کار کنید کار های اساسی از این دست زیاده … لازم نیست اموال ملت رو تخریب کنید و از بین ببرید …
    حتی میتوان قانونی گذاشت که اگر باغ سوخته احیا نشد مثلن بعد از ۵ سال به فردی فروخته بشه که ضمانت میکنه اونو احیا کنه و پولش رو به صاحب باغ بدن ولی دیگه فردی که تلاشی برای احیای باغش نمیکنه نتونه باغ رو با همون حالت نگه داره …

      1. با سلام
        اصلاح قوانین برای این شرایط گذاشته شده.
        ضمنن در مورد کاشت بی رویه سپیدار در منطقه میخواستم خاطر نشان کنم که در وضعیت بی آبی ایران نه تنها در آبسرد بلکه در تمام ایران باید کاشت سپیدار که دارای ریشه های تهاجمی است و آب زمین رو میکشه ممنوع بشه و برای سلامت درختان میوه تمام سپیدارها از باغهای میوه جمع بشه … جهاد کشاورزی چکار میکنه ؟ فقط تخریب … برای سازندگی کدام آموزش؟ کدام برنامه راهگشا ارائه شده است ؟
        شهر آبسرد میتوانست یک شهر نمونه گردشگری شود اما ایده ها را با که در میان بگذاریم که یک گوششان در و دیگری دروازه است … در حالیکه شهرداری آبسرد میتواند با اجرای طرح های بسیار مفید برای استان تهران درآمد مکفی نیز داشته باشد و مافیای رشوه از طریق طرح های شهرسازی مفید میتوانند درآمدهای مجاز بیشماری داشته باشند.

        1. با سلام
          خوشبختانه چند سالی است که کاشت سپیدار در منطقه ما منسوخ شده و کسانیکه جدیداً به اشتباه سپیدار می کارند هم به علت کم آبی دیر یا زود مجبور به قطع آنها خواهند شد
          البته سپیدار و صنوبر ریشه هایی نسبتاً کم عمق و ضعیفی دارند و علت ناپایداری آنها در هنگام تندباد هم همین است

          ما در کشور مشکل آموزش در همه زمینه ها داریم و اداره ترویج کشاورزی هم که در این کشور سالهاست نیمه تعطیل است

    1. بسیار صحیح فرمودید، از مدیر سایت درخواست دارم دارم تا در رابطه با عدم رسیدگی به باغات و فضای سبز در شهر آبسرد ( و البته کشور ) توسط نهاد ها و عدم آموزش باغداری به مردم مطلبی را در سایت قرار دهند. اگر قابل بدانید میتوانم در تنظیم مطلب کمک علمی داشته باشم. سپاسگزارم🙏💐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *