پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

بی انضباطی ترافیکی،مشکل دایمی شهرستان دماوند

شهرستان دماوند با قرار گرفتن در محل اتصال سه استان تهران،سمنان و مازندران یکی از پر رفت و آمدترین شهرستان های استان تهران می باشد و شاید به همین دلیل است که ما در این شهرستان شاهد تعداد بسیار زیاد تصادفات و متاسفانه تلفات جاده ایی هستیم.

با نگاهی گذرا به آمار تصادفات و تلفات جاده ایی در این شهرستان به راحتی می توان متوجه شد که یک پای ثابت تصادفات در این شهرستان خودروهای غیر بومی و عبوری می باشند و تقریباً ۸۰ درصد تصادفات جرحی و فوتی شهرستان مربوط به خودروهای عبوری از منطقه است.

البته در زمینه تصادف موتور سیکلت ها که در آن معمولاً موتورها عامل و مقصر اصلی می باشند قضیه کمی متفاوت است و همشهریان موتوری ما جایی برای دیگران باقی نگذاشته اند و در ۹۹ درصد از تصادفات مربوط به موتور سیکلت با ماشین ها و عابرین پیاده ، موتورسواران بومی شهرستان دماوند مقصر می باشند.

در تصادف عابرین پیاده و خودروها نیز بطور مشخص یک پای ثابت ماجرا ، خودروهای گذری از منطقه(خودروهای غیر بومی) هستند و در ۹۵ درصد موارد نیز ، مصدومین و فوتی ها را اتباع افغان تشکیل می دهند.

البته در تصادفات کوچک منجر به خسارت مالی ، اهالی دماوند خود رکورددار می باشند و علت اصلی اغلب این تصادفات نیز معمولاً عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و تخلفاتی نظیر رانندگی خلاف جهت بدون چراغ و علامت،عبور از نقاط ممنوعه و سرعت و سبقت غیر مجاز و همچنین پارک دوبل و توقف در محل های توقف ممنوع و یا غیرمتعارف نظیر پیاده روها و یا وسط خیابان و جاده(!) می باشد.

همچنین عابرین پیاده با عدم رعایت قوانین ترافیکی، مقصر اصلی اغلب تصادفات شهرستان هستند کمااینکه تقریباً در تمامی تصادفات جرحی و فوتی منطقه جابان عابرین پیاده بواسطه ورود ناگهانی به جاده و عدم استفاده از پل عابرپیاده و یا به علت گذر از نقاط ناایمن نقش اساسی را دارند.

از سوی دیگر نبود کمربندی در منطقه گیلاوند و نبود موانع سرعت گیر در ورودی و خروجی روستاهای جابان و سربندان و سیدآباد و گل آهک و چناران، عرض کم جاده در جاده صالح آباد-آب باریک( محور گیلاوند به کیلان) و عرض کم راه و ناایمن بودن جاده کیلان به ایوانکی حد فاصل دو راهی زیارت به ساران و همچنین نبود تقاطع غیر همسطح در دوراهی مهرآباد باعث افزایش میزان تصادفات در این شهرستان شده است.

ما چه به بخواهیم و چه نخواهیم در کشوری با آمار بسیار بالای تصادف رانندگی زندگی می کنیم و در جاده های کشور ما خطر تصادف همواره یک خطر بالفعل و دائمی است لذا توصیه ما به شما عزیزان این است که ضریب خطر تصادف را حداقل از سمت رانندگی خودتان کاهش دهید.

نوشته ایجاد شد 647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *