پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

از مازوت روحانی تا مازوت رئیسی/وقتی آلودگی هوا دستاویز سیاسی می شود!

صادق زیبا کلام در توئیتی نوشت: برخلاف تصور مهندسین و کارشناسان نفت و پتروشیمی که تصور میکنند ما یک نوع مازوت داریم اینگونه نیست و ما دو جور مازوت داریم،یکجور که در دوران روحانی و زنگنه تولید میشد و همانطور که صدا وسیما و تندرو‌ها میگفتند باعث آلودگی هوا میشد یکجور هم در زمان دولت خدمتگزار که هوا را آلوده نمیکند.

صادق زیبا کلام در توئیتی کنایه آمیز نوشت: برخلاف تصور مهندسین و کارشناسان نفت و پتروشیمی که تصور میکنند ما یک نوع مازوت داریم اینگونه نیست و ما دو جور مازوت داریم،یکجور که در دوران روحانی و زنگنه تولید میشد و همانطور که صدا وسیما و تندرو‌ها میگفتند باعث آلودگی هوا میشد یکجور هم در زمان دولت خدمتگزار که هوا را آلوده نمیکند.

واقعیت این است که معضل آلودگی هوا در ایران بیش از آنکه جنبه فنی داشته باشد دارای جنبه های سیاسی است و لذا تا وقتی که ما برای یک معضل راهکار فنی نداشته باشیم آن معضل رفع نمی گردد.

آلودگی هوا مشکل امروز و دیروز ایران نیست و تقریباً از اواسط دهه ۵۰ شهر تهران کم و بیش با این معضل مواجه بود و در سالهای ابتدایی دهه ۹۰ با اوج گیری شدت آلودگی هوا در کلانشهر تهران ما شاهد تعطیلی گاه و بیگاه مدارس و ادارات دولتی در این کلانشهر و اغلب شهرستان های استان تهران هستیم ضمن اینکه این مشکل فقط مختص تهران نبوده و در اغلب استان های اصلی کشور نظیر البرز، اصفهان،مرکزی،خراسان رضوی،آذربایجان شرقی،خوزستان،کرمانشاه و فارس ما با این معضل لاینحل مواجه هستیم.

سئوالی که در این بین وجود دارد آن است که چرا در طی این ۵۰ سال هیچ دولتی نتوانسته بر این مشکل فائق گردد و چرا وضعیت آلودگی هوا سال به سال بدتر می شود!

بهتر است ابتدا به سراغ متهمین ردیف اول یعنی صنایع و خودروها برویم.
سالهاست که صنایع و خودروها در ایران به علت تحریم و عدم اختصاص ارز کافی از قافله فناوری روز دنیا جا مانده اند و تقریباً بیش از نیمی از خودروهای در حال تردد در کشور کاملاً فرسوده و یا با فناوری ۵۰ سال پیش اروپا و آمریکا می باشند و تعداد خودروهای برقی ایران از شمار انگشتان دو دست هم کمتر است.

صنایع نیز حال و روز بهتری از خودروها ندارند و ما بویژه در صنعت برق با معضل فرسودگی نیروگاه ها و وابستگی به سوخت های فسیلی مواجه هستیم و بدتر آنکه سوخت مایع مصرفی در اغلب نیروگاه های کشور نیز چندین برابر استاندارد دارای گوگرد می باشد.

متهم ردیف دوم سوخت توزیعی در کشور می باشد

ما باید قبول کنیم که بنزین و گازوئیل توزیعی در کشور استاندارد نیست و یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای کلانشهرها همین سوخت مصرفی در خودروها و صنایع می باشد.

در همین رابطه علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: من می‌خواهم این را عرض کنم که گازوئیلی هم که الان در نیروگاه‌ها دارد استفاده می‌شود این گازوئیل هم چندان استاندارد نیست، یعنی شاید بتوانیم بگوییم معادل مازوت است و بعضی وقت‌ها گوگرد آن چند ده برابر حد استاندارد است. بنابراین شاید آن مازوت‌سوزی که می‌گویند نیست واقعا هم نباشد اما گازوئیل یا سوختی که الان دارد استفاده می‌شود آن سوخت استاندارد لازم را ندارد و تقریبا همان کار مازوت را می‌کند.

با این شرائط و با این سوخت غیر استاندارد اگر شما خودروی روز اروپایی و ژاپنی و آمریکایی هم داشته باشید باز هم خودروی شما آلاینده محسوب می گردد.

متهم ردیف بعدی شرائط خاص آب و هوایی این روزهای کره زمین می باشد که عامل اصلی آن هم افزایش میزان کربن در جو زمین و تشدید اثرات توده های ساکن در فصول پائیز و زمستان در عرض های میانی نیم کره شمالی می باشد.
وقتی یک منطقه خاص جغرافیایی هفته ها تحت سیطره توده هوای ساکن پرفشار باشد خواه ناخواه آن منطقه با پدیده وارونگی هوا مواجه خواهد شد.

پژوهشگران معتقدند افزایش دمای کره زمین باعث تغییر مسیر توده های هوا بر روی مناطق گسترده ایی از اوراسیا و آمرشده است و بدترین وضعیت را در این بین منطقه خاورمیانه دارد که در این زمینه هم باز رد پای ایران به عنوان یکی از بزرگترین انتشار دهندگان دی اکسیدکربن دیده می شود.

با این تفاسیر به این نتیجه می رسیم که مسئولان محترم در کشور ما ظاهراً هیچ برنامه و راهکاری برای مشکل آلودگی هوا ندارند و اگر هم دارند توان اجرای آن را ندارد.

وقتی از خودرو گرفته تا سوخت داخل باک آن غیر استاندارد است ، وقتی نیروگاه های برق ما که قرار است انرژی پاک برق را در اختیار ما قرار دهد خود آلوده کننده هوا هستند پس چگونه می توان انتظار پاک ماندن را از آسمان داشت.

وقتی جریان های سیاسی کشور به جای هم افزایی و تعامل با یکدیگر جهت رفع مشکل آلودگی هوا چوب لای چرخ هم می گذارند چگونه می توان انتظار هوای پاک را داشت.

وقتی مسئولان ما خود با خودروی شخصی تردد می کنند و دوچرخه در حمل و نقل شهری ما هیچ جایگاهی ندارد چگونه می توان با آلودگی موتور سیکلت های از رده خارج ایرانی مقابله کرد؟

شاید هم مشکل از خودرو و صنایع و سوخت و… نیست و مشکل را در جای دیگر باید جستجو کرد، جایی که مازوت روحانی را آلوده کننده هوا می داند و مازوت رئیسی را مُمِد حیات و مفرح ذات…!

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *