پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

آیا راهکار جدید دولت برای مهار بازار ارز موثر خواهد بود؟

در حالی که دلار در چند روز گذشته در محدوده کانال ۳۴ و ۳۵ هزار دائم در حال رفت و آمد است و با یک گام به پس و دو گام به پیش آرام آرام در حال حرکت به کانال ۳۶ هزار تومان می باشد بانک مرکزی از جزییات بسته جدید ارزی خود رونمایی کردو

بر همین اساس بانک مرکزی دیروز اعلام کرد که به منظور گسترش و تسهیل ابزارهای مالی در شبکه بانکی کشور، اقدام به انتشار اوراق ریالی مبتنی بر ارز (دلار) با عاملیت بانک ملی ایران می‌کند.

در همین راستا، اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال از روز شنبه مورخ ۱۴۰۱.۸.۲۸ می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

طبق این اطلاعیه مشخصات این اوراق به شرح زیر است:

۱- ناشر: بانک مرکزی ج.ا.ا

۲- تاریخ انتشار: ۱۴۰۱.۸.۲۵

۳- مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق: نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی

۴- با نام و معاف از مالیات

۵- صرفاً و اصالتاً قابل خرید توسط اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال

۶- اوراق سه‌ماهه و سررسید اوراق تاریخ ۱۴۰۱.۱۱.۲۵

۷- حداقل میزان خرید اوراق: معادل ریالی ۱.۰۰۰ دلار

۸- حداکثر میزان خرید اوراق: معادل ریالی ۴.۰۰۰ دلار

۹- ارزش هر ورقه: معادل ریالی ۱۰۰ دلار

۱۰- قابل بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک ملی ایران با نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی

۱۱- فاقد امکان معاملات ثانویه و انتقال به غیر

۱۲- امکان تحویل فیزیکی اسکناس دلار در سررسید با پرداخت حق‌الوکاله اسکناس بانک مرکزی

بخشنامه این اوراق به بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل ابلاغ شده و اقدامات لازم برای عملیاتی شدن آن توسط بانک عامل در دست اقدام بوده و از روز شنبه ۱۴۰۱.۸.۲۸ اجرایی خواهد شد.

حال سئوال اینجاست که این راهکار جدید بانک مرکزی تا چه اندازه می تواند التهابات بازار ارز را مهار کند و آیا اصلاً امیدی به مهار بازار ملتهب ارز در بلند مدت وجود دارد؟

بنظر می رسد این راهکار در واقع به منظور خرید زمان برای دولت و چشم دوختن به اتفاقات آینده می باشد.
به عبارتی دولت امیدوار است که تا تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال جاری اتفاقاتی در کشور رخ دهد که عملاً منجر به کاهش نرخ دلار در بازار بشود.حال وقوع این اتفاقات مثبت تا چه اندازه محتمل است مشخص نمی باشد و بر همین اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند این اقدام بانک مرکزی یک قمار بزرگ و امید داشتن به آینده نامعلوم است.

همگان می دانند که تا تحریم های چندلایه رفع نشود و تا ایران الزامات FATF  را نپذیرد خبری از دلارهای نفتی نیست و کره جنوبی هم تا زمان نامعلوم قصد دل کندن از دلارهای ایران ندارد و حتی اگر کره هم این پول را نقداً بپردازد ۷ میلیارد دلار دردی را در بلند مدت از ایران دوا نمی کند و سال آینده آش همین آش است و کاسه همین کاسه و باز هم نرخ دلار مسیر افزایش را در پیش خواهد گرفت.

ای کاش بانک مرکزی این واقعیت را به دولت منتقل می کرد که با انتشار اوراق قرضه نمی توان بازار ملتهب ارز را مدیریت کرد و کار باید از ریشه حل شود و ریشه نیز جایی خارج از ساختمان بانک مرکزی و یا حاشیه خیابان فردوسی می باشد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *