پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

آیا تغییر کاربری اراضی عمومی روستاها به مسکونی قانونی می شود؟

گروهی از نمایندگان مجلس با هدف «تامین مسکن روستانشین‌ها»، موفق به تصویب کلیات طرحی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی شده‌اند که اگر نهایی شود، مالکان بومی و غیربومی اراضی غیرمسکونی در روستاها به شکل مشروط می‌توانند مجوز «تغییرکاربری به مسکونی»، اخذ نمایند.

براساس این طرح به گروهی از مالکانی که زمین‌‌های آنها بر اساس طرح هادی روستایی برای اجرای طرح‌‌ها و سرانه‌‌های خدماتی و عمومی درنظر گرفته شده‌‌ است، اجازه می‌دهد، نسبت به تغییر کاربری این اراضی به مسکونی اقدام کنند.

این طرح تحت عنوان «طرح الحاق ۷ تبصره به ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت‌وساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال» مردادماه امسال پس از اعمال تغییراتی در کمیسیون عمران مجلس مصوب شد ولی این طرح هنوز به صحن نرسیده با مخالفت جدی مرکز پژوهش های مجلس مواجه شده است چرا که این مرکز این طرح را نابود کننده زیرساخت های روستاها می داند ضمن اینکه بعید است این طرح ناپخته بتواند از سد شورای نگهبان عبور کند.

ضمن آنکه اراضی موضوع این طرح در واقع اراضی با کاربری عمومی داخل در بافت نظیر بنای حمام های عمومی متروکه و زمین پارک ها و محل بازی بچه ها و… هستند و شامل اراضی کشاورزی خارج از بافت نمی شوند و این در حالی است که هم اکنون نیز اغلب مالکان زیر بار رعایت کاربری عمومی اراضی خود نرفته و اقدام به تغییر کاربری این اراضی می نمایند و به عبارت دیگر این طرح صرفاً برای قانونی کردن یک رویه عام غیر قانونی است.

نوشته ایجاد شد 643

2 دیدگاه در “آیا تغییر کاربری اراضی عمومی روستاها به مسکونی قانونی می شود؟

  1. عرض سلام‌ و خسته نباشید،
    گفته هایی مبنی بر داخل بافت شدن قسمت ۶۰ هکتاری شنیده می شود، لطفا صحت وسقم آن را اطلاع رسانی فرمایید. آیا در چنین صورتی از خدمات شهری مانند گاز شهری بهره مند می شویم ؟
    از زحمات شما بسیار ممنونیم
    در پناه حق همیشه سلامت باشید

    1. با سلام
      این خبر چندین سال است که توسط برخی افراد مطرح می شود ولی هیچ تصمیمی از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری در این خصوص اتخاذ نشده
      اصولاً افزایش بافت شهرها با اولویت اراضی مجاور و متصل به بافت شهر بعمل می آید و افزایش بافت به شکل محدوده منفصل یک استثناء می باشد.
      ضمن اینکه در صورت الحاق این منطقه و یا هر منطقه دیگر به محدوده قانونی شهر امکان بهره مندی از انشعابات فراهم می گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *