پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

سرمای هوا ادارات و بانک های استان تهران را در روز شنبه تعطیل کرد/ تداوم سرما تا اواسط هفته

همانگونه که پیش بینی شده بود استقرار توده هوای سرد و پرفشار سیبری بر روی آسیانه میانه و شمال شرق ایران و کشیده شدن لبه های این توده هوای سرد تا بخش های جنوبی ایران باعث افت شدید دمای هوا و بارش های بسیار خوب در جنوبی کشور شد ولی سهم مناطق نزدیک به مرکز این توده هوا از بارش ها چندان زیاد نبود و تنها رهاورد این توده هوا برای مناطق زیر چتر پرفشار سرد سیبری سرمای شدید هوا بود بنحویکه در مرکز این توده در شمال کشور قزاقستان دمای هوا به حدود ۷۰ درجه زیر صفر هم رسید و در مناطق شرقی کشور نظیر استان خراسان رضوی ما رکورد ۲۸ درجه زیر صفر را نیز تجربه کردیم.

همین سرما طی روزهای گذشته باعث افزایش شدید میزان مصرف گاز و افت فشار گاز در بسیاری از نقاط کشور شد و بر همین اساس معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تهران با اعلام خبر تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاه‌های استان تهران در روز شنبه ۲۴ دی‌ماه خواستار صرفه‌جویی در مصرف گاز شد.

در اطلاعیه استانداری آمده است:با توجه به برودت سرما و کاهش محسوس دما و ایجاد شرایط اضطراری به منظور مدیریت بهینه مصرف گاز و از طرفی به منظور جلوگیری از افت فشار گاز و نیز رعایت حال عموم هموطنان، ادارات و دستگاه های اجرایی دولتی در سطح استان تهران در روز شنبه ۲۴ دی ماه سال ۱۴۰۱ به استثنای دستگاه های خدمات رسان، امدادی، درمانی و دارای شیفت کاری تعطیل می باشند.

همچنین ستاد بانک ها به جز واحدهای پشتیبان که به صورت کشیک برای ارائه سرویس های غیرحضوری فعالیت می نمایند تعطیل می باشند و تمامی شعب بانک‌ها در استان تهران از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۳ فعال بوده و نسبت به خدمات حضوری اقدام می نمایند.

ضمناً کلیه مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاه ها تعطیل می باشند ولی امتحانات نهایی پایه دوازدهم مطابق برنامه برگزار می شود.

پیش بینی هوا در هفته چهارم دی ماه

مطابق آخرین خروجی نقشه های هواشناسی از روز شنبه با ورود یک سامانه بارشی فعال به بخش های غربی و مرکزی کشور شاهد شروع بارش ها در این مناطق خواهیم بود.

فعالیت این موج بارشی از بامداد روز یکشنبه در منطقه ما آغاز خواهد شد و احتمالاً در اواخر وقت یکشنبه خاتمه خواهد یافت ولی به علت رطوبت نسبتاً بالای هوا احتمالاً در برخی ساعات روز دوشنبه نیز ما شاهد بارش برف خفیف و هوای مه آلود در شهر آبسرد خواهیم بود.

از روز سه شنبه با خروج کامل این موج بارشی و عقب نشینی توده هوای سرد سیبری دمای هوا در اغلب مناطق کشور به استثناء شهرهای مرتفع واقع در دامنه رشته کوه های البرز روند افزایشی خواهد داشت لذا با توجه به قرار گرفتن شهر آبسرد در تراز ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا و به علت وجود پوشش برف و سکون هوا دمای هوا در ساعات شب افت بسیار شدیدی خواهد داشت و احتمال شکستن رکورد سردترین شب های سال در این مناطق طی روزهای پایانی هفته آینده شکسته خواهد شد.

همچنین همین سکون هوا و استقرار هوای سرد در تراز بالای ۱۵۰۰ متری احتمال تشدید پدیده وارونگی و افزایش غلظت آلاینده ها در کلانشهرها وجود دارد.

ضمناً با توجه به خروجی نقشه ها در روزهای پایانی دی ماه و هفته اول بهمن ماه ، ما شاهد پایداری هوا و عدم بارندگی در اغلب نقاط کشور خواهیم بود ولی در صورت عدم تغییر نقشه ها انشاء الله از هفته دوم بهمن ماه دور جدید بارش ها با تمرکز بر نیمه شمالی کشور آغاز خواهد شد و بخشی از کم بارشی منطقه ما نیز انشاء الله جبران خواهد شد.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *