پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

سرمازدگی در تراز ۲۰۰۰ متر/خسارت قابل توجه سرمای نابهنگام به درختان میوه شرق شهرستان دماوند

در حالیکه ۴۵ روز از آغاز بهار گذشته بود و براساس تقویم کشاورزی باغداران دماوند حدود ۵ روز از آخرین موعد خطر وقوع سرمازدگی بهاره باغات دماوند نیز می گذشت سرمای نابهنگام و پیش بینی نشده شامگاه پنجشنبه چهاردهم و بامداد جمعه پانزدهم اردیبهشت خسارات نسبتاً سنگینی را به سرشاخه های درختان میوه در مناطق بالاتر از تراز ۲۰۰۰ متر از سطح دریا وارد آورد و تقریباً باعث نابودی ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات باغی در روستاهای آئینه ورزان،خسروان،جابان و سربندان و تا حدودی هومند کوهان و آبسرد شد.

این سرمای بی موقع که از غروب پنجشنبه آغاز شد تا بامداد شنبه نیز تقریباً ادامه داشت و در ساعات بامدادی روز جمعه دمای هوا در مناطق کوهپایه ایی حتی تا یک درجه زیر صفر هم رسید که نتیجه آن سرمازدگی و سیاه شدن سرشاخه های گردو و نابودی انواع میوه های هسته دار بویژه گیلاس و زردآلو بود.

این سرمازدگی هر چند در غرب شهرستان دماوند کمترین خسارت را بر جای گذاشت ولی در شرق شهرستان باعث نابودی بخشی از محصولات سردرختی شد.

البته با وجود سرمازدگی در مناطق مرتفع خوشبختانه مناطق زیر تراز ۲۰۰۰ متر از سطح دریا نظیر جنوب هومند آبسرد و هومند زان و لومان تقریباً از خطر سرمازدگی تا حد زیادی مصون بودند و فقط در مناطق شمالی هومند آبسرد(مجاور جاده فیروزکوه) و شمال هومند کوهان ما شاهد سرمازدگی بودیم ولی متاسفانه طبق گزارش ها خسارات سرما در هومند جابان و باغات روستاهای جابان و آئینه ورزان و خسروان و تقریباً کل منطقه سربندان نسبتاً شدید بود و تقریباً ۳۰ درصد محصول سردرختی این مناطق از بین رفت.
با این وجود و با توجه به خسارت دیدن سرشاخه ها و میوه های واقع در تاج درختان و در امان بودن محصولات قسمت های تحتانی درخت خسارات وارده احتمالاً در محدوده ۲۵ تا ۳۰ درصد در باغات می باشد و با اندکی خوشبینی می توان امیدوار بود که همین کم شدن از بار درختان منجر به افزایش کیفیت محصول باقی مانده گردد.

لازم به توضیح است با خروج موج سرد از منطقه ما بتدریج از فردا ، دمای هوا روند افزایشی به خود خواهد گرفت و در اواسط هفته در منطقه آبسرد دمای هوا در محدوده نرمال تا ۲ درجه بالاتر از نرمال ( بین ۲۴ تا ۲۶ درجه بالای صفر) خواهد بود و در روزهای میانی هفته احتمال وقوع رگبارهای موقت و پراکنده بویژه در ارتفاعات نیز وجود دارد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *