پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

تنش سیاسی بر سر آب/آیا ایران و افغانستان رو در رو قرار می گیرند؟

بی آبی و خشکسالی مستمر کارد را به استخوان مردمان صبور سیستان رسانده و اندک آب رودخانه هیرمند نیز کفاف مردم دشت های تشنه نیمروز و سیستان را نمی دهد و اندک اندک شرائط برای بروز تنش های جدی بین ایران و افغانستان بر سر آب مهیا می گردد.

ماجرا از زمانی شروع شد که حکومت طالبان در افغانستان با منحرف نمودن بخشی از آب خروجی سد کجکی عملاً مانع از رسیدن آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون شد و حکومت طالبان حق آبه ایران را به بهانه خالی بودن دریاچه سد کجکی را نداد.

حالا کار به جایی رسیده که حتی صدای آقای رئیسی هم درآمده و رئیس جمهور معمولاً خونسرد ایران را عصبانی کرده و کار به خط و نشان کشیدن برای طالبان رسیده است.

سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور که به منظور انجام سفری یک روزه به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، پس از بازدید از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران و کشت و صنعت مکران کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی در سخنانی با اشاره به سابقه تاریخی و توافقات و معاهدات دو کشور ایران و افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند تاکید کرد:می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند،اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

وی در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان و در مراسم آغاز لوله‌گذاری انتقال آب از دریا به استان‌های نوار شرقی کشور گفت: دولت ما تلاش می‌کند از دریای عمان آب به مناطق مختلف شرق کشور برسد که اجرای این طرح زمان‌بر است، اما حق‌آبه‌ای را که مردم سیستان از رود هیرمند دارند، نمی‌شود مشمول مرور زمان کرد.

وی افزود: تا زمانی که آب به این منطقه برسد زمان طولانی نیاز است، البته دوستان و عزیزان ما که با انگیزه هستند تلاش می‌کنند این زمان را محدود کنند، ولی این حق‌آبه، حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان است، مربوط به الان هم نیست، این در معاهدات و قراردادها هست و در تاریخ هم این آب همیشه برای منطقه می‌آمده و مردم استفاده می‌کردند و مربوط به یک دوره خاصی نبوده است.

رئیسی اظهار داشت: می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.

رئیس جمهور با اشاره به برخی ادعاهای منتشره مبنی بر اینکه سد احداث شده بر روی هیرمند آب چندانی ندارد یا بخشی از آن رسوبات است، تصریح کرد: باید هر چه سریع‌تر این اجازه به کارشناسان ما داده شود تا این مسئله را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما این مطلب را تایید کردند، بسیار خوب اشکال ندارد، در نبودن آب ما بحثی نداریم، اما اگر آب وجود دارد، این حق مردم سیستان و بلوچستان باید داده شود و ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

وی تاکید کرد: بدانند دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون بگیرد؛ این هم حق مردم استان است و ما دنبال می‌کنیم. در همه نقاط مرزی کشور و نه صرفا در اینجا حق مردم کشورمان را خواهیم گرفت. آب مسئله اصلی دنیای امروز است و اجازه نمی‌دهیم این حق مردم ایران از طرف هیچ کشوری ضایع شود.

رئیس جمهور با تاکید دوباره بر این نکته که مخاطبان این سخنان وی، باید این اخطار را کاملا جدی بگیرند، گفت: این سخنان بنده را بسیار جدی بگیرند و بعدا گله نکنند که به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار سیاسی و گذشت ایام از این مسئله گذر کرد، خیر گذشت ایام این مسئله را حل نمی‌کند. البته نماینده ما در افغانستان و استاندار سیستان و بلوچستان نیز این مسئله را از طریق گفتگو و دیپلماسی پیگیری می‌کنند اما از حاکمان افغانستان می‌خواهم که این مطلب بنده را بسیار جدی بگیرند و سریعا اقدام کنند که مردم سیستان و بلوچستان به حق‌شان برسند.

وی خاطرنشان کرد: حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.

وی با بیان این‌که«حق‌آبه هیرمند حق مردم سیستان و بلوچستان است»تاکید کرد: دولت مصمم است حق مردم کشور را هرجا باشد بگیرد.

بدین ترتیب حکومت طالبان یا باید با کارشناسان ایرانی در رابطه با تعیین میزان حجم آب پشت سد کجکی همکاری کند و یا اینکه با ایران وارد یک منازعه سیاسی و یا حتی نظامی گردد که قطعاً در هر دو حالت نتیجه به مذاق حکام کابل خوش نخواهد آمد.

جالب توجه اینجاست که بلافاصله پس از اظهارات آقای رئیسی برخی از مقامات طالبان نسبت به این اظهارات آقای رئیسی عکس العمل منفی نشان داده و حتی در مقام تمسخر اظهارات رئیس جمهور ایران برآمدند که این خود نشان از عدم عقلانیت و درایت کافی در نزد طرف افغان(طالبان) دارد.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *