پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

تابستان ۱۴۰۲،گرمتر و پربارش تر از نرمال

با شروع پدیده النینو در اقیانوس آرام استوایی (مناطق مجاور خط استوا) و افزایش دمای آب های آن منطقه بتدریج آب های سراسر کره زمین از شرق تا غرب و از قطب شمال تا قطب جنوب دچار تغییرات دمایی گسترده ایی شده و به همین دلیل مسیر وزش بادهای غالب و باران زا نیز دچار تغییرات اساسی می گردند.

از آنجا که اغلب بارش های سرزمین ایران ناشی از رطوبت اقیانوس های هند و اطلس شمالی و دریاهای سیاه ،سرخ و مدیترانه می باشند تغییر دمای اقیانوس ها و آب ها بر میزان رطوبت هوای ایران اثر گذشته و سبب تغییر در میزان و نوع بارش های ایران می گردند.

از آنجا که پدیده النینو در اقیانوس آرام تقریباً از اواسط ماه مارس ( اواخر اسفند ماه) شروع شده است آثار اولیه این پدیده بتدریج از اواسط اردیبهشت ماه در منطقه ما ظاهر شده و ما شاهد ایجاد یک کانال هوای گرم و رطوبت از سمت دریای سرخ و شمال آفریقا بر روی ایران هستیم و از آنجا که این هوای گرم عملاً باعث عقب رانده شدن هوای خنک به سمت شمال می گردد در برخی مناطق ( نظیر آبسرد دماوند) هوای نسبتاً گرمتر و البته کم بارش تر از نرمال را شاهد هستیم ولی بتدریج با تقویت رطوبت در این کانال علاوه بر گرمای غیرمعمول شرایط برای رگبارهای عصرگاهی هم در سراسر ارتفاعات و دامنه رشته کوه های البرز و زاگرس و همچنین منطقه ما فراهم می گردد و این شرایط را با شدت و ضعف احتمالاً تا اواسط خردادماه در منطقه خواهیم داشت و از نیمه خرداد تابستان زودرس به سراغ منطقه ما خواهد آمد.

نکته اساسی این است که با نزدیک شدن به فصل تابستان همزمان با گرم شدن هوا فشار رطوبت جنوبی نیز زیادتر می گردد ولی از آنجا که بارش های تابستانه وابستگی زیادی به هوای گرم و مرطوب در لایه های تحتانی و میانی جو و سرما در لایه های فوقانی جو دارند و در سال جاری ما شاهد هجوم هوای گرم و مرطوب از سمت جنوب و اقیانوس هند و دریای سرخ و شمال آفریقا به داخل فلات ایران هستیم لذا هر زمان که در اثر نفوذ هوای خنک از سوی قطب شمال لایه های فوقانی جو سرد شوند احتمال وقوع رگبارهای شدید و سیل آسای تابستانه در امتداد ارتفاعات واقع در رشته کوه های البرز و زاگرس و حتی ارتفاعات منفرد مرکز کشور وجود دارد .

با این اوصاف تابستان امسال در منطقه ما گرمتر و مرطوب تر از سالهای قبل بوده و احتمال رخداد بارش های سیل آسا و مخرب تابستانه در منطقه ما بیشتر از سال های قبل بوده و به همین دلیل به کشاورزان عزیز توصیه می گردد از کاشت صیفی جات حساس به بارش باران نظیر خیار تا حد امکان خودداری نمایند.

همچنین با توجه به گرمای هوا و رطوبت بالا در منطقه احتمال آلودگی درختان میوه به انواع قارچ و باکتری و آفات نیز تا حدود زیادی بیشتر از سال های قبل می باشد.

نوشته ایجاد شد 635

4 دیدگاه در “تابستان ۱۴۰۲،گرمتر و پربارش تر از نرمال

  1. باسلام.تحلیل بسیار جالبی بود.و خوشحال شدم،برخره چنین تحلیلی رو در اینترنت کسی مطرح کرد(که با واقعیت نزدیک بود). ما در شهر گچساران (جنوب غربی) هستیم. الان چندین سال است(تابستان)،که نزدیک عصر که میشه،از سمت شمال (از پشت کوه ما -(رشته کواهی زاگرس)) ابرهای میان! سالهای گذشته ، خیلی سر صدا میکردن،اما یا کمی هوا رو ابری میکردن یا هم نرسیده میرفتن! اما دو سال قبل، کمی اوضاع متفاوت شد، و در اواخر مرداد، یک باران شدید گرفت! اما اوجش! بشدت حیرت انگیزش! پارسال بود! قبل از شروع مرداد! هوا بشدت شرجی غیر طبیعی شده!(شهر ما شرجی پر رطوبت نمیشه! نهایت بشه، چند روز و تمام) همینطور ادامه داشت! تا اویل مرداد! پیش بینی شد، ۵ و ۶ روز بارندگی (!) دقیقا ۶ روز عصر ! بارندگی فوق شدید و حیرت انگیز بارید! فوق العاده بود! کم نظیر بود در کل تاریخ شهر ما! (این باران تاثیرش در سرسبزی شهر ماه بی نظیر بود، زمستان و بهار بشدت سرسبز شده شهر ما!)
    متاسفانه کمتر کسی در رابطه با ترسالی صحبت میکنه! مشخصه که این نوع اب و هوا کلا برای ایران غیر طبیعیه! (نفوذی ها محیط زیستی و .. هم که کلا از خبر مثبت برای این بدشون میاد)
    امیدوارم امید به خدا،امسال نیز بارندگی خوبی در تابستان داشته باشیم! (ما ارزو داشتیم،در تابستان ابری ببینم،اندکی هوا ابری بشه! پارسال اندازه چند فصل بارندگی در تابستان صورت گرفت(!))
    مطمعا از نشانه بارندگی همین طولانی مدت شرجی شدن هواست! هرچقدر هوا بیشتر شرجی بشه و شدتش بالاتر باشه، یعنی بارندگی وسیع تری تویه راه! …

    1. انشاء الله امسال تحت تاثیر النینو بارندگی های پائیز و زمستان خوب خواهد بود ولی در کل اغلب مناطق ایران رو به خشک تر شدن می روند
      هر چند در صورت جابجایی خطوط عرضی و تغییر اقلیم این احتمال وجود دارد که اقلیم مناطق جنوب رشته کوه زاگرس به اقلیم گرم و مرطوب با بارش های فوق سنگین تغییر کند و استان هایی چون چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد و فارس و خوزستان و بویژه کرمان و هرمزگان اقلیم نیمه حاره شبیه شمال هند داشته باشند.

  2. سلام
    ما در سمنان و تهران و گیلان که من مرتب رفت آمد می کنم و هوا را رصد می کنم تغییرات اقلیمی را می بینیم…پارسال ۱۴۰۱ سمنان تقریباً تابستان نداشت …دما از ۴۰ درجه بالا نرفت و تا اواخر بهار بارندگی گاه به گاه داشتیم که عجیب بود …و تابستان خیلی زود تقریباً در اواسط مرداد تمام شد و پدیده تورنو که به هوای خنک سمت شمال می گویند شروع شد …گیلان هم امسال تا کنون روز بالای ۳۴ درجه نداشته و اغلب بارندگی بوده …به نظرم به سمت هوای مرطوب تر و خنک تر از قبل حرکت می کنیم …در عوض زمستان امسال بسیار خشک و کم باران بود…

    1. با سلام
      سال گذشته تحت تاثیر پدیده لانینا هوای تابستان چندان گرم نبود و در روزهای ابتدایی مردادماه ما شاهد بارش های سیل آسا هم بودیم ولی اگر دقت کرده باشید بهار امسال در اغلب نقاط شمالی و مرکزی کشور ما بارش نداشتیم.
      البته به علت گذر امواج پرفشار سرد شمالی در تابستان سال گذشته از مناطق شمالی کشور شرائط برای بارش ها در نوار شمال کشور نسبت به امسال مهیا تر بود و به همین علت ما شاهد ریزش مه از روی کوه های البرز یا همان تورنه یا تورنو در نواحی مرتفع رشته کوه البرز بودیم.

      امسال هم به علت شروع النینو شرائط برای بارش مهیا تر است ولی در مجموع کشور ایران به سمت خشکسالی در حرکت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *