پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

پیش بینی سه ماهه هوای شهر آبسرد/آبان خشک و کم بارش

تا کمتر از یک هفته دیگر تابستان بطور رسمی تمام می شود و با اتمام تابستان سال آبی( سال هواشناسی) ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز به پایان می رسد و سال آبی جدید آغاز می گردد.
در این حال سال آبی جدید در حالی آغاز می گردد که ما وارد سومین سال خشکسالی سیستمی ناشی از لانینای اقیانوس آرام شده ایم و چشم اندازهای میان مدت خبر از تداوم خشکسالی و کم بارشی حداقل تا اواخر ماه نوامبر( دهه اول آذرماه)می دهند و بدترین وضعیت را نیز مربوط به آبان ماه نشان می دهند.

با این مقدمه به پیش بینی کلی وضعیت بارش و دما در سه ماهه پائیز ۱۴۰۱ می پردازیم:

مهر ماه ۱۴۰۱:
بارش:در مهرماه ۱۴۰۱ میزان بارش ها رقمی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از نرمال بلند مدت پیش بینی شده و ما با بارش های نامنظم و عموماً رگباری مواجه خواهیم بود.
توضیح اینکه بطور طبیعی فصل آغاز بارش های منظم منطقه آبسرد از دهه اول مهرماه هر سال آغاز می گردد ولی در سال جاری شروع بارش های منظم( غیر رگباری) با حدود دو هفته تاخیر آغاز می گردد ولی در این مدت احتمال وقوع بارش های رگباری بعضاً شدید در منطقه ما و بویژه ارتفاعات وجود دارد.
دما:از نظر دمائی روند آغاز سرمای کمینه(شبانه) مطابق نرمال بلند مدت بوده ولی روند سرمایش روز با حدود دو هفته تاخیر آغاز می گردد ضمن آنکه نوسانات دمایی در این ماه بسیار زیاد و امکان رخداد سرماهای موقت شدید شبانه و حتی یخبندان شبانه موقتی نیز در این ماه وجود دارد ولی بطور کلی و بصورت میانگین دمای هوا نسبت به شاخص بلند مدت حدود ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد بیشتر می باشد.

آبان ۱۴۰۱:
شاید خشکترین و بدترین ماه پائیز امسال( و حتی سه سال گذشته) همین آبان ۱۴۰۱ باشد.
بارش:مطابق الگوها میزان بارش ها در این ماه بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کمتر از نرمال بلند مدت پیش بینی شده و بارش های منظم منطقه تقریباً قطع و بارش های بسیار نامنظم و رگباری بویژه در ارتفاعات پیش بینی می گردد.
دما:در این ماه نیز همانند مهرماه دمای کمینه(شبانه) در محدوده نرمال ولی دمای بیشینه(روز) به میزان ۲ تا ۳ درجه بالاتر از نرمال فصلی پیش بینی می گردد که این به معنی افزایش احتمال ایجاد شرائط وارونگی هوا و افزایش آلودگی هوا بویژه در کلانشهرها و مناطق صنعتی می باشد.
ضمن اینکه مطابق نرمال فصلی یخبندان های شبانه از دهه دوم آبان در منطقه ما آغاز خواهد شد.

آذر ۱۴۰۱:
مطابق اغلب پیش بینی ها آذرماه سال ۱۴۰۱ زمان پایان خشکسالی سه ساله و بازگشت وضعیت دمائی و بارشی به حالت نرمال می باشد.
بارش:مطابق برخی از نقشه ها و به احتمال زیاد آذرماه سال جاری دارای دو بخش تقریباً کم بارش و پر بارش خواهد بود بدین شکل که از ابتدای آذرماه دبارش های منظم و غیر رگباری بتدریج روند افزایشی خواهد داشت ولی به علت خشکی به جا مانده از آبان ماه این بارش ها چندان موثر نبوده و عموماً در حد مرطوب کردن سطح زمین خواهد بود ولی از نیمه آذرماه بارش ها بتدریج قوی تر شده و انشاء الله شاهد بارش های موثر در سطح منطقه خواهیم بود.
دما:با توجه به روند افزایشی بارش ها و افزایش تبخیر سطحی دمای هوا در محدوده نرمال قرار خواهد گرفت ولی با توجه به غلبه جریانات گرم و مرطوب جنوبی احتمال وقوع یخبندان های شدید در منطقه ما وجود نداشته و هوا نوسانات دمایی کمتری رزا به نسبت مهر و آبان خواهد داشت.
البته فراموش نشود که به علت اقلیم کوهپایه ایی منطقه در مناطق مرتفع شهر آبسرد یخبندان زمستانه از اواسط آذرماه شروع شده و اگر نقشه ها و الگوها تغییر چندانی نداشته باشند انشاء الله اولین برف پائیزی شهر آبسرد را ما در دهه سوم آذرماه شاهد خواهیم بود.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *