پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

راه و بیراهه طرح مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان اتباع خارجی

ظاهراً دولت هم با حقیقت تلخ هجوم بی ضابطه اتباع خارجی به ایران کنار آمده و به جای در پیش گرفتن سیاست فعال کنترل مهاجرین خارجی ، سیاست منفعلانه مماشات با اتباع را در پیش گرفته و به قول معروف تسلیم وضع موجود شده است و نشانه بارز این انفعال و سیاست منفعلانه مدارا و مماشات با اتباع خارجی نیز اجرای طرح مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان اتباع خارجی در استان تهران می باشد.

در همین رابطه سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران از آغاز طرح مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان اتباع خارجی استان تهران خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری آبسردآنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا،احسان حیدری از اجرای طرح مدیریت سرمایه های خرد و کلان اتباع و مهاجرین خارجی در زنجیره های تأمین کشور،که از سوی سازمان ملی مهاجرت ابلاغ شده خبر داد و اظهار کرد: این طرح از یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ در استان تهران اجرا می شود.
وی عنوان کرد: کلیه اتباع و مهاجرین خارجی دارای مدرک اقامتی معتبر در استان تهران که تمایل به سرمایه گذاری در طرح مذکور را دارند از روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه با در دست داشتن اصل مدرک اقامتی به ورزشگاه شهیدشیرکوند ورامین برای دریافت نوبت مراجعه نمایند.
وی در ادامه عنوان کرد: سهام طرح مذکور با توجه به شرایط استان تهران معادل یک و نیم سهم تعیین شده که به دو صورت نقد و اقساط قابل پرداخت می باشد.
حیدری خاطرنشان کرد: اتباع پس از ثبت نام و پرداخت مبلغ از تسهیلاتی که دولت برای آنها در نظر گرفته است بهره مند می شوند.
از سوی دیگر سازمان ملی مهاجرت در بیانیه‌ای اعلام کرد: اجرای طرح مدیریت منابع مالی و سرمایه‌گذاری اتباع و مهاجرین خارجی و ایرانیان در زنجیره تولید به عنوان یک طرح اختیاری برای جذب سپرده‌های خُرد این افراد به شمار می‌رود.

در بیانیه سازمان ملی مهاجرت آمده است: پیرو سئوالات و تماس‌های مکرر پیرامون اجرای طرح مدیریت منابع مالی و سرمایه‌گذاری اتباع و مهاجرین خارجی و ایرانیان در زنجیره تولید به اطلاع عموم جامعه مهاجرین می‌رساند، طرح مزبور طرحی است که به منظور جذب سپرده‌های خُرد اتباع و مهاجرین خارجی در طرح‌ها و پروژه‌های صنایع زیربنایی کشور تهیه و تدوین شده است.

براساس این بیانیه؛ همچنین متناسب با میزان مشارکت اتباع و مهاجرین در این طرح، این افراد از امتیازات و تسهیلات مختلفی برخوردار خواهند شد.

در بیانیه سازمان ملی مهاجرت آمده است: در ضمن اصل مبلغ سپرده گذاری ثابت بوده و حاضران در طرح به عنوان سهامدار امکان برخورداری از سود سهام را در آینده نزدیک برخوردار خواهند بود و در هر زمانی که اتباع تصمیم به خروج از کشور و یا انصراف از حضور در طرح را داشته باشند امکان دریافت وجه سپرده و سلب امتیازات ارائه شده به صورت همسان پیش‌بینی شده است.

طبق اعلام این بیانیه، از سویی این طرح یک طرح اختیاری برای اتباع و مهاجرین خارجی است و حضور نداشتن افراد به منزله تمایل نداشتن آنان به دریافت تسهیلات متمایز مانند (بیمه، تردد، کارت بانکی و…) است.

همچنین معاون اقتصادی سازمان ملی مهاجرت روز سه‌شنبه در بوشهر اظهار کرد: طرح زنجیره تولید با هدف گشایش اقتصادی ویژه مهاجرین خارجی اجرایی شده و با این طرح مهاجرین در زنجیره تولید مشارکت می‌کنند.
وی بیان کرد: اتباع خارجی با سپرده گذاری خرد از امتیازهایی همچون مجوزهای اشتغال، بیمه، اقامت ۶ تا ۱۲ ماهه با قابلیت تمدید برخوردار می‌شوند.
محسن دودانگه تصریح کرد: در این طرح همچنین امکان سهام دار شدن مهاجرین خارجی در شرکت‌های ایرانی- افغانستانی وجود خواهد داشت.
دودانگه ادامه داد: در طرح سرمایه گذاری خرد پس از جمع آوری سپرده‌های مهاجرین از این ظرفیت برای راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدی اقدام می‌شود.
وی بیان کرد: این کارخانجات سهام خود را در اختیار خود اتباع می‌گذارند که اتباع مشارکت کننده در طرح با حداقل هزینه از امتیاز بیمه تکمیلی برخوردار شوند.
معاون سازمان ملی مهاجرت اضافه کرد: ۱۲ طرح اقتصادی برای اتباع خارجی قانونی ساکن در کشور در دستور کار قرار گرفته که یکی از شاخص ترین آنها توانمندسازی با استفاده از ظرفیت‌های فنی و حرفه ای و جهاد دانشگاهی و اعزام فراسرزمینی آنان است.

بدین ترتیب بنظر می رسد دولت به جای ساماندهی ورود و اقامت مهاجرین و اتباع با واقعیت حضور چند میلیونی(و به قرائتی چند ده میلیونی) کنار آمده و حالا قرار است از اتباع به عنوان یک منبع درآمد استفاده مالی نماید.

اینکه اتباع بتوانند با سرمایه گذاری در طرح های زیر بنایی کشور از امتیازاتی برخوردار شوند هر چند ایده ایی خوب بنظر می رسد ولی اگر این طرح درست اجرا نگردد تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را می تواند در پی داشته باشد.

سرمایه گذاری خرد اتباع در واقع هیچ مشکلی را از کشور ایران حل نمی کند و اتفاقاً مشکلات بسیاری را نیز در پی دارد.

اینکه یک مهاجر خارجی با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی بتواند برای خود و خانواده پر جمعیت خود مجوز اقامت و خرید اموال غیر منقول کسب نماید یعنی چوب حراج زدن به استقلال و امنیت کشور آن هم به کمترین بهای ممکن.

دولت در اجرای این طرح باید به سمت اعطای امتیاز به سرمایه گذاران کلان برود و اگر قرار است امتیازی نیز به مهاجرین خارجی بدهد این امتیاز را به سرمایه گذاران بزرگ و یا متوسط با حداقل سرمایه یک میلیارد تومان بدهد و برای چند صد میلیون تومان جذب سرمایه چوب حراج را به ایران و ایرانیان نزند.

البته باید منتظر ماند و دید که عاقبت این طرح و میزان استقبال از آن چیست و انتهای این طرح به کدام راه و بیراهه ختم می گردد.

نوشته ایجاد شد 647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *