پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

دستاورد دیگری برای دولت سیزدهم/ثبت تورم بالای ۵۷ درصد در میان سه دهک کم‌درآمد

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه دهک‌های اول تا سوم به ترتیب برابر ۵۷.۴ – ۵۷.۵ – ۵۷.۲ درصد بوده است.

بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران در فروردین ۱۴۰۲ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۱۸۰.۵ رسیده است که نسبت به ماه قبلش ۳.۷ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۵۵.۵ درصد افزایش یافت. به بیان ساده‌تر هزینه‌ای که یک خانوار ایرانی برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات در فروردین امسال متحمل شده، نسبت به هزینه همین سبد در فروردین سال گذشته ۵۵.۵ درصد افزایش یافته است. البته فشار تورمی بر اقشار مختلف جامعه یکسان نیست.

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از مرکز آمار،  تورم نقطه به نقطه  دهک‌های اول تا سوم به ترتیب برابر ۵۷.۴ – ۵۷.۵ – ۵۷.۲ درصد بوده است. این یعنی بیشترین تورم های ثبت شده در فرودین متعلق به فقیرترین اقشار جامعه بوده و مخارج کم‌درآمدترین افراد جامعه نسبت به فروردین سال گذشته، بیش از ۵۷ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر، دهک نهم با ۵۴.۶ درصد کمترین تورم را تجربه کرده و ثروتمندترین دهک یعنی دهک دهم نیز تورمی ۵۶.۵ درصدی را در نخستین ماه سال ۱۴۰۲ تجربه کرده است.

دهک‌های جامعه هر کدام سبد مصرفی بخصوصی دارند. بررسی  تورم ماهانه  دهک‌های مختلف نشان می‌دهد که بیشترین تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات متعلق به دهک دهم و کمترین آن متعلق به دهک اول بوده است. نکته قابل توجه بررسی  تورم ماهانه  این موضوع است که تورم مواد غذایی دهک دهم یعنی ثروتمندترین اقشار جامعه ۴.۱ درصد به ثبت رسیده که از تورم چهار دهک کم‌درآمد جامعه بیشتر است.

بدین ترتیب سه دهک کم درآمد و اقشار آسیب پذیر و محروم جامعه اصلی ترین قربانیان دولت “سید محرومان” شدند تا بر همگان ثابت گردد که دولت ها می آیند و می روند و این فقرا هستند که در میانه این رفت و آمدها روز به روز فقیرتر و محروم تر می شوند.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *