پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

بازگشائی مدارس و خطر اوج گیری مجدد پاندمی کرونا/ سویه XE از اروپا می آید

در حالیکه بسیاری از متخصصان بیماری های عفونی مسری نسبت به اقدام نابهنگام آموزش و پرورش در حضوری کردن آموزش در مدارس کشور انتقاد جدی داشته و چنین اقدامی را زمینه ساز موج بزرگتری از شیوع کرونا در ایران می دانند خبرهای بدی ازسویه جهش یافته جدید ویروس کرونا به نام «XE» که حدود ۱۰ درصد قابل انتقال‌تر از زیر سویه ۲.BA سویه اصلی «امیکرون» است منتشر شده و این هراس را بوجود آورده که در دو ماه باقی مانده از سال تحصیلی این سویه بسیار مسری تبدیل به سویه غالب در ایران گردد.

البته انتقاد اصلی متخصصان به زمان و نحوه بازگشائی مدارس می باشد چرا که از یک سو بازگشائی مدارس درست در روز ۱۴ فروردین و فردای آخرین روز تعطیلات و زمانیکه هنوز اثرات ناشی از دید و بازدیدهای نوروزی مشخص نشده احتمال خیزش موج جدید کرونا را افزایش می دهد و از سوی دیگر حضور همه دانش آموزان بویژه در کلاس های با بیشتر از ۳۰ دانش آموز خطر سرایت بیماری را در بین دانش آموزان افزایش داده و می تواند در عرض کمتر از یک هفته صدهزار نفر را به جمع مبتلایان اضافه نماید.

اما سویه XE  کرونا چیست؟

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سویه «XE» ویروس کرونا، احتمالا قابل انتقال‌ترین سویه این ویروس باشد.

این امر اهمیت زیادی دارد؛ زیرا تاکنون زیرسویه ۲.BA به عنوان مسری‌ترین سویه کرونا در نظر گرفته می‌شد. این زیرسویه در حال حاضر در حال گسترش به مناطق مختلف در سراسر جهان است و اصلی‌ترین دلیل ابتلا‌های جدید در آمریکا محسوب می‌شود.

سویه جهش یافته «XE» ترکیبی از دو زیر سویه۱.BA و ۲.BA سویه اصلی «امیکرون» است که تاکنون موارد اندکی از آن در سراسر جهان گزارش شده است.

سویه مذکور نخستین بار در اواسط ماه ژانویه در انگلیس شناسایی شد و براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ۱۰ درصد قابل انتقال‌تر از زیر سویه ۲.BA است.

براساس اعلام آژانس امنیت بهداشت انگلیس، در حال حاضر سه سویه نوترکیب ویروس کرونا در سراسر جهان در حال گسترش هستند. این سویه‌ها عبارتند از XE، XD و XF.

سویه XD که از خانواده سویه «امیکرون» است، در فرانسه، دانمارک و بلژیک شناسایی شده است.

سویه XE ترکیبی از زیرسویه‌های «امیکرون» مانند۱.BA و ۲.BA است که در انگلیس شناسایی شده است.

سویه XF نیز از خانواده سویه «دلتا» و «امیکرون» است که از اواسط فوریه تاکنون دیگر موارد ابتلا به آن شناسایی نشد.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *