پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

اولین برف پائیز ۱۴۰۲ آبسرد را سفیدپوش کرد

پائیز ۱۴۰۲ بدون شک گرمترین و کم بارش ترین پائیز یک صد سال اخیر سرزمین ایران بوده و در یک هفته باقی مانده از پائیز هم این رکورد ظاهراً قصد تغییر ندارد.

در بیست و سومین روز از آذرماه مطابق پیش بینی هایی که متاسفانه این بار هم اشتباه از آب درآمد بارش های بسیار خفیف و پراکنده را در منطقه آبسرد دماوند شاهد بودیم.
این بارش های خفیف که به شکل ریزه باران از اولین ساعات بامداد روز پنجشنبه ۲۳ آذر شروع شده بود بصورت متناوب و با شدت و ضعف تا ساعات اولیه شامگاه همین روز ادامه داشت و تقریباً در یک ساعت آخر به علت استقرار هوای سرد پشت این موج،بارش ها از ریزه باران به باران و سپس برف سبک تغییر شکل داد و برای اولین بار در پائیز ۱۴۰۲ سطح خاک و خودروها در شهر آبسرد سفید پوش شد.
این در حالی است که در سالهای اخیر معمولاً اولین برف پائیزی در روزهای ابتدایی آذر منطقه ما را سفیدپوش می کرد و این شدت گرما و کم بارشی تقریباً در تاریخ شهر آبسرد سابقه نداشته است.

با عبور این موج بارشی از امروز هوای کاملاً پایدار بر منطقه ما حاکم خواهد شد و دمای هوا نیز نسبت به دو روز قبل کاهش حدود ۷ درجه ایی را خواهد داشت ولی متاسفانه این کاهش دما موقت بوده و دمای بیشینه در طی ۷۲ ساعت آینده با شیبی ملایم افزایش خواهد یافت و حداقل در یک هفته پیش رو دمای روز در شهر آبسرد زیر صفر نخواهد رفت و دمای حداقلی شب نیز در محدود ۱ تا ۳ درجه سانتیگراد زیر صفر خواهد بود.

همچنین مطابق نقشه های هواشناسی حداقل در یک هفته پیش رو و روزهای باقی مانده از پائیز ما بارش خاصی را در منطقه نخواهیم داشت ولی با توجه به شیب فشاری نسبتاً مناسب در روزهای پیش رو ، خوشبختانه امکان وزش باد شدید و تخلیه آلودگی هوای انتقالی از تهران برای منطقه ما فراهم بوده و احتمال افزایش میزان آلاینده های هوا در منطقه آبسرد نسبت به هفته های گذشته بسیار کمتر می گردد.

در روزهای ابتدایی دی ماه شرایط برای فعالیت یک موج بارشی بسیار ضعیف و کم دامنه در مناطق غربی و تا حدودی مرکزی کشور فراهم می گردد که احتمال دارد منطقه ما نیز در دامنه فعالیت آن موج قرار گیرد.
این موج ضعیف احتمالاً طی روز یکم دی ماه از سمت غرب وارد فلات ایران می شود و روز دوم دی ماه به منطقه ما می رسد ولی با توجه به شکل و ساختار این موج بنظر نمی رسد که بارش های چندان موثری را برای منطقه ما به همراه داشته باشد و اگر خوش شانس باشیم و انرژی این موج تا منطقه ما دوام داشته باشد انشاء الله بارش بسیار سبک برف در ارتفاعات و بارش خفیف باران در دشت آبسرد را طی روزهای دوم و سوم دی ماه خواهیم داشت.

نوشته ایجاد شد 647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *