پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

گره کور آرامستان مرکزی آبسرد چه زمان باز خواهد شد؟برگزاری جلسه جانمائی آرامستان بزرگ مرکزی شهر آبسرد

یکی از نگرانی های جدی در مسیر توسعه پایدار شهر آبسرد تکمیل تدریجی ظرفیت آرامستان های محلی شهر آبسرد و قرار گرفتن این آرامستان ها در  میانه بافت شهری با کمترین فاصله می باشد و مشکلات بهداشتی ناشی از این موضوع می باشد.

هم اکنون بیش از ۸۰ درصد ظرفیت آرامستان سید گتمیر شهر آبسرد تکمیل شده و ظرفیت آرامستان مرانک نیز تقریباً در آستانه نصف شدن می باشد.
آرامستان سید گتمیر آبسرد که میزبان اموات شهروندان ایرانی و اتباع افغان می باشد از سه سمت شمال،شرق و جنوب به بافت مسکونی شهر آبسرد محدود شده و فقط از سمت غرب (دره رودبارک) دارای فضای توسعه می باشد که تملک زمین های آن سمت نیز به علت مالکیت خصوصی برای شهرداری هزینه گزاف را ایجاد کرده ضمن آنکه به علت الزامات بهداشتی توسعه آن با موانع بسیار همراه است.

آرامستان مرانک نیز از سمت غرب با خیابان رسول اکرم(ص) و از سمت شمال و جنوب به بافت مسکونی محدود شده و صرفاً از سمت شرق و در شیب تند دره رودبارک قابل توسعه است که اراضی آن بخش نیز عموماً یا دارای مالک خصوصی است و زمین های متعلق به شهرداری نیز دارای شیب تند و غیر اقتصادی جهت ایجاد آرامستان می باشد.

بر همین اساس و از مدت ها قبل موضوع جانمائی آرامستان بزرگ مرکزی آبسرد در دستور کار مسئولان شهری و شهرستان قرار گرفته و در همین راستا جلسه مکان یابی و تعیین تکلیف آرامستان مرکزی شهر آبسرد با حضور رضا طاهرخانی،فرماندار شهرستان دماوند و اعضای شورای شهر آبسرد در روز چهارشنبه مورخ  9 شهریور ۱۴۰۱ در محل فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد.

 در این جلسه آقای طاهرخانی با اشاره به عدم گنجایش و تکمیل ظرفیت آرامستان فعلی شهر آبسرد در آینده ای نزدیک گفت: یکی از مطالبات جدی و بر جای مانده مردم از گذشته، احداث آرامستان مرکزی این شهر است که با توجه به تکمیل ظرفیت برخی از آرامستان ها، شناسایی، طراحی و اجرای آرامستان از مطالبات اصلی شهروندان است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: مجموعه مدیریت شهری آبسرد و دستگاه‌های مربوطه تمام نیازمندی‌ها و تمهیدات لازم برای رفع احداث آرامستان در این شهر را پیش بینی کرده و اقدامات لازم را به قید فوریت انجام دهند.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد ۴ هکتار از اراضی اراضی ملی تحت تملک وزارت راه و شهرسازی( سازمان ملی زمین و مسکن) جهت احداث آرامستان به شهرداری شهر آبسرد تخصیص داده شود تا پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح ، عملیات احداث آن آغاز گردد.

لازم به ذکر در سنوات گذشته در چند مرحله ما شاهد برگزاری مراسم جانمائی و حتی کلنگ زنی آرامستان بزرگ مرکزی شهر آبسرد در ضلع شرقی شهر آبسرد و تپه های لمسار بودیم که هر بار این جانمائی تغییر کرده و زمین اختصاص داده شده به این منظور تحت عناوین دیگر مورد بهره برداری قرار گرفت.


نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *