کمربند جنوبی گیلاوند/ابهام در ابهام

احتمالاً در سطح شهرستان دماوند هیچ طرحی مهمتر و در عین حال مبهم تر از طرح کمربندی گیلاوند نیست. طرحی که نه تنها برای اهالی شهرستان دماوند بلکه برای تمام ساکنین شهرهای اطراف و مسافرین گذری از جاده فیروزکوه از آبسرد گرفته تا پل سفید و زیرآب و حتی قائمشهر و ساری و گرگان مهم است.

البته این طرح که حتی یک نمای اولیه معتبر و قابل اعتماد از نقشه آن هم تاکنون رسانه ایی نشده برای برخی از مسئولان شهرستان تبدیل به یک ابزار بی بدیل رسانه ایی جهت تبلیغات شده و حتی این عزیزان از طریق همین کمربندی احداث نشده قصد در فتح مجدد صندلی مجلس دارند و به همین دلیل هر چند وقت یک بار یک خبر از پیشرفت پروژه ( البته روی کاغذ و عالم خیال) در رسانه ها منتشر می کنند و وعده آغاز قریب الوقوع عملیات اجرایی طرح را می دهند.

با این حال موضوع این نوشته اقدامات تبلیغاتی پیرامون طرح کمربندی گیلاوند نیست و گلایه ما از طراحان و مجریان این طرح است که تاکنون هیچ نقشه ایی از طرح اولیه این پروژه ارائه نکرده و همین نامشخص بودن مسیر عبور کمربندی و اراضی مورد نیاز طرح موجبات نگرانی و سردرگمی بسیاری از اهالی ساکن در جنوب منطقه گیلاوند و حاشیه دره تاررود و روستاهای مراء و علی آباد و اسلام آباد را فراهم آورده.

این کمربندی قطعا باید از میان تپه ماهورهای جنوب منطقه دماوند گذر کرده و پس از عبور از روی دره تاررود و گذر از میان بافت مسکونی-ویلایی روستاهای مراء، علی آباد و هومند وادان و احتمالاً اسلام آباد مجدداً وارد جاده فیروزکوه گردد و مشکل هم درست در همین قطعه جنوبی و شرقی و گذر کمربندی از میان بافت مسکونی-ویلایی و اختلافات مربوط به معارضین طرح و تملک اراضی اتفاق می افتد.

هم اکنون هزاران ویلا و باغچه و… در محدوده شرقی دره تاررود احداث شده و مالکین آن املاک بویژه در هومند وادان و روستای اسلام آباد چندان تمایلی به واگذاری اراضی جهت اجرای این طرح ندارند و همین مساله قطعاً منجر به توقف ناخواسته طرح و افزایش هزینه ها می گردد.

از سوی دیگر با توجه به عدم جانمایی طرح یک ابهام بزرگ برای خریداران در منطقه مراء، علی آباد،هومند وادان و جاده هاشمک،هومند مرانک(چاه بالای مرانک) و روستای اسلام آباد بوجود آمده و دقیقاً کسی نمی داند که آیا ملک و ویلای وی هم در این طرح قرار می گیرد یا نه؟

طرح کمربندی جنوبی گیلاوند برخلاف ظاهر کم هزینه و کم دردسر آن ، بسیار پر هزینه تر و چالش برانگیز تر از احداث پل روگذر و دو طبقه کردن بلوار اصلی گیلاوند می باشد چرا که فقط هزینه احداث پل بر روی پائین دست رودخانه تاررود و اجرای رمپ و لوپ های ورودی و خروجی به جاده فیروزکوه و هزینه تملک اراضی برابر با هزینه طبقاتی کردن بلوار گیلاوند می باشد که این هزینه علاوه بر هزینه های مرتبط با کوه بری و ساختن ده ها دهنه پل کوچک روی دره های کوچک می باشد.

تجربه موفق اجرای پل طبقاتی صدر در تهران نشان داد که اجرای چنین طرحی مشروط به تامین مالی مناسب پروژه تا چه اندازه می توان هزینه های پنهان طرح را کاهش دهد و سهولت رفت و آمد را فراهم آورد ضمن اینکه با توجه به عدم وجود چراغ قرمز و تقاطع در مسیر بلوار فعلی گیلاوند و عدم نیاز به احداث ورودی و خروجی در میانه پل، عملاً ظرفیت ترافیکی بلوار اصلی گیلاوند به دو برابر حجم فعلی افزایش یافته و با توجه به تردد سریع و بدون توقف خودروها در طبقه فوقانی حتی در شلوغ ترین روزهای سال نیز تمام بار ترافیکی با سرعت تخلیه شده و یا توقف ها به حداقل کاهش می یابد.

البته ممکن است این ایراد گرفته شود که پل صدر هم در اغلب روزهای سال شاهد ترافیک است ولی باید توجه داشت که پل صدر در یک مسیر بسیار پر تردد تهران و دارای ورودی و خروجی در میانه پل است و اگر این پل مستقیم و بدون هر گونه ورودی و خروجی بود قطعاً یا دچار ترافیک سنگین نمی شد و یا اگر هم می شد ، ترافیک آن روان و با حداقل توقف می شد.

به هر روی آنچه که اکنون مسلم و مسجل است بلاتکلیفی مردم و مجریان طرح جهت انتخاب بین دو گزینه پل و کمربندی و ابهام در مسیر کمربندی می باشد.

نوشته ایجاد شد 731

4 دیدگاه در “کمربند جنوبی گیلاوند/ابهام در ابهام

  1. سلام
    همانطور که اعلام کردید، به نظر میرسد که احداث پل، به مراتب به صرفه تر و کم دردسر تر است.
    خدا کنه مسئولین ذیربط بجای تبلغات، عملگراتر رفتار کنند.

    1. با سلام و درود
      آقا بهروز، دوست عزیز ما یک پیشنهاد خوب در خصوص اجرای تونل به جای پل و کمربندی داشتند که از همه روش های روی زمین بهتر بنظر می رسد و امیدواریم که این پیشنهاد عملیاتی گردد.

  2. احداث تونل از پل هم کم هزینه تره. همون زمانی که بحث طرح پل صدر بود (که در عمل واقعا مشکلی رو هم حل نکرد) منتقدین طرح متفق بودند که دلیل ترجیح پل صدر به تونل صدر برای شهردار وقت، نمای بیشتر تبلیغاتیش بود وگرنه تونل مشابه پل صدر فعلی حدود یک سوم هزینه بر میداشت. اما خب تونل زیر زمینه و زیاد برای تبلیغات مناسب نیست. پل جلوی چشمه و خوراک تبلیغات انتخاباتی.

    1. با سلام و درود
      از حسن توجه و دقت نظر شما بسیار سپاسگذاریم
      اجرای تونل قطعاً از احداث پل بهتر است چرا که ایجاد اختلال ترافیکی نمی کند و در عمق زمین اجرا می گردد ولی ظاهراً در طرح های ارائه شده تونل اصلاً دیده نشده و این هم یک نقص است
      این پیشنهاد تونل آنقدر خوب است که حتماً در این خصوص یک مطلب در سایت خواهیم نوشت و همچنین یک مکاتبه نیز با مسئولان خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *