پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

کارنامه یکساله دولت سیزدهم/ناهماهنگ و بی برنامه

حدود ۱۸ ماه از شروع بکار دولت سیزدهم می گذرد و در این مدت علیرغم ادعاهای مدیران دولتی مبنی بر سرعن گرفتن قطار پیشرفت و توسعه کشور ظاهراً این قطار نه تنها سرعت نداشته بلکه حتی در حرکت رو به جلوی این قطار هم شک و شبهه بسیار است.

البته موضوع این مطلب بررسی کارنامه یکساله دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ است و ما آن ۶ ماه سال ۱۴۰۰ را به دولت آقای رئیسی ارفاق کردیم و صرفاً به بررسی کارنامه دولت در ۱۲ ماه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ می پردازیم.

سال ۱۴۰۱ با آن اردیبهشت ماه پر حاشیه و ماجرای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور آغاز شد و با نپرداختن حقوق اسفند ماه فرهنگیان تا ساعات پایانی روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ خاتمه یافت تا نشان دهد این دولت بیشتر از آنچه که تصور می شود بی برنامه است.

در بهار سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم با اعلام خاتمه سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین کردن آن با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی شوک بزرگی را به اقتصاد ایران و معیشت اقشار آسیب پذیر وارد آورد که در این بین بی برنامگی دولت در اجرای برنامه زمانبندی حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش آثار تورمی این اقدام شد.

تابستان سال ۱۴۰۱ (به استثناء روزهای ابتدائی مردادماه و فاجعه سیل های سهمگین در نقاط مختلف کشور و بویژه استان تهران) هر چند تابستان آرامی بود ولی مشکل همیشگی ناترازی تولید و مصرف برق مشکلاتی را برای صنایع بوجود آورد که عملاً منجر به توقف تولید در بسیاری از صنایع شد ضمن آنکه از اواسط تابستان شاهد تشدید آثار سوء تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم و بذری که دولت سیزدهم در بهار کاشته بود در مرداد و شهریور به بار نشست.

آخرین روزهای تابستان و سراسر پائیز ۱۴۰۱ روزهای پر التهابی برای کشور بود ولی ظاهراً این التهابات و اعتراضات برای دولت سیزدهم یک نعمت و فرصت بود تا از زیر بار پاسخگویی به عملکرد یکساله خود فرار کرده و پشت حوادث تاسف بار بوجود آمده پناه گرفته و حتی کم کاری های خود را هم گردن معترضین و دست های خارجی بیاندازد کمااینکه در سراسر زمستان سرد و سخت ۱۴۰۱ مسئولان دولتی هر کجا که کم می آوردند گناه آن را به گردن معترضین می انداختند و حتی کاهش ارزش پول ملی و گرانی دلار را هم نتیجه اقدامات معترضین دانسته و بدینوسیله دولت آقای رئیسی از خود سلب مسئولیت نمود!
از گرانی دلار و کاهش ارزش پول ملی گفتیم و روزهای سخت زمستان و لذا جا دارد از موج گسترده تورم در زمستان و بحران کمبود گاز هم یادی بکنیم و قبض های نجومی گاز که بمنظور نقره داغ کردن مردم مناطق سردسیر در روزهای پایانی سال صادر شد و کام مردم را تلخ تر از تلخ کرد.

کارنامه افتضاح دولت سیزدهم در زمستان ۱۴۰۱ به این موارد ختم نمی شود و افزایش حدود ۴۰ درصدی نرخ اجاره بها فقط ظرف ۳ ماه و بوجود آمدن بازار سیاه در حوزه خودرو نیز از دیگر دستاوردهای درخشان دولت بودند که نشان دادند این دولت تقریباً هیچ برنامه ایی برای مهار تورم ندارد و افزایش رفاه شهروندان ندارد.

البته کارنامه درخشان دولت سیزدهم یک نمره صفر کم داشت که خوشبختانه دولت توانست در آخرین ساعات آخرین روز سال این نمره درخشان را نیز کسب نماید و افتضاح عدم پرداخت حقوق فرهنگیان و ناهماهنگی بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه باعث شد که فرهنگیان عزیز تا ساعت ۱۵ روز ۲۹ اسفند ماه حقوق اسفندماه خود را دریافت ننمایند و کام این عزیزان در شب سال نو زهرآگین شد و هنگامی که حقوق هم پرداخت شد این پرداخت بصورت نصف و نیمه بود و عملاً خرید شب عید فرهنگیان به بعد از عید موکول شد. به هر حال از دولت بی برنامه و ناهماهنگ هیچ چبز بعید نیست و هر لحظه باید منتظر یک دستاورد جدید در این دولت بود!

حال اگر قرار باشد که ما به دولت سیزدهم در این یکسال نمره ایی بدهیم بعید می دانم که این دولت بتواند نمره قبولی بگیرد چرا که اگر ملاک ما برای نمره دادن میزان رضایتمندی شهروندان باشد مردم نسبت به سال قبل در همه زمینه ها ناراضی تر شده اند و اگر ملاک دستاوردهای بین المللی و عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی باشد به جز نزدیک تر شدن ایران به روسیه و چین و جدیداً بازگشت روابط ایران و عربستان به نقطه ایی که ۷ سال پیش در آن قرار داشتیم ، اتفاق خاص و مثبت دیگری برای کشور نیفتاده و در رابطه با بلوک غرب درها بر همان پاشنه سابق می چرخند و در حوزه فرهنگ و هنر هم اوضاع نه مطلوب دولت است و نه مطلوب هنرمندان و در مسائل اجتماعی نیز اوضاع آنقدر اسفبار است که حتی نمی توان در آن خصوص چیزی گفت و مخلص کلام اینکه نمره دولت سیزدهم در یک سال گذشته نمره صفر و مردودی بود.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *