پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

پایان پائیز خشک/چشم امید به زمستان

پائیز در حالی جای خود را به زمستان داد که ما با گرمترین و خشک ترین پائیز یک دهه اخیر مواجه بودیم و وضعیت ذخایر آب کشور در بدترین حالت ممکن قرار داشته و حتی اگر بهترین بارش ها را هم در زمستان سال جاری داشته باشیم( که چنین فرضی تقریباً محال است) باز هم امکان تجدید منابع زیرزمینی آب تا آغاز فصل کشت وجود نخواهد داشت.

متاسفانه خشکسالی سه ساله که ناشی از عامل دور پیوند لانینا بود در کنار مصرف بی رویه آب بویژه در بخش کشاورزی سنتی ، کمر ذخایر آب کشور را شکست و لطمه جبران ناپذیری به منابع ناپایدار آب های زیر زمینی کشور وارد آورد.

پائیز خشک تمام شد و چشم امید ما به زمستان است ولی ظاهراً زمستان امسال هم تحت تاثیر تداوم لانیای اقیانوس آرام آنچنان که باید و شاید پر بارش نخواهد بود ولی حداقل این امید وجود دارد که زمستان امسال از پائیز بهتر باشد و منطقه ما حداقل طی سه تا ۵ نوبت شاهد بارش نسبتاً سنگین برف باشد و اولین نوبت آن را هم انشاء الله در هفته دی ماه خواهیم داشت.

مطابق آخرین خروجی نقشه ها یک موج نسبتاً قوی و گسترده جنوبی طی روز شنبه سوم تا چهارشنبه هفتم دی ماه منطقه ما را با شدت ضعف تحت تاثیر قرار خواهد داد که اوج بارش ها را به ترتیب در سه بازه زمانی بامداد شنبه تا بامداد یکشنبه،صبح دوشنبه و شامگاه سه شنبه تا ظهر چهارشنبه خواهیم داشت که البته با توجه به تغییرات گسترده نقشه ها امکان پیش بینی حجم برف بارشی حداقل در این زمان وجود ندارد ولی میزان بارش ها ظاهراً خوب و چشمگیر بنظر می رسد.

از نظر دمائی نیز از بامداد شنبه تا آخر هفته بتدریج آینده دمای هوا با شیب نسبتاً تندی کاهش خواهد یافت و روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده هوای واقعاً سردی را در ساعات شب خواهیم داشت و حتی امکان سقوط دما تا ۱۰ درجه زیر صفر نیز وجود دارد.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *