پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

فرصتی که می توانست سهم شهرستان دماوند باشد،سهم شهرستان فیروزکوه شد!

پروژه ایی که سالها به نابودی رویشگاه درختان سرو کوهی( ذخیره گاه درختان ارس) امین آباد فیروزکوه متهم بود عاقبت مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را گرفت!

بر این اساس، یک منطقه گردشگری جدید در حومه شمال شرق تهران احداث خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام خبر تصویب منطقه نمونه گردشگری سلمان (سیب لند) در شورای عالی شهرسازی و معماری، این اقدام را گام موثری در مسیر توسعه گردشگری شرق تهران عنوان کرد.

وی در این باره توضیح داد: منطقه نمونه گردشگری سلمان (سیب لند) در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و جنوب شرقی کوه دماوند در منطقه فیروزکوه با فاصله دسترسی حدودا ۱۰۰ کیلومتر تا شهر تهران در بخش‌های شمالی حوضه آبگیر رودخانه حبله‌رود قرار دارد.

وی در ادامه گفت: این منطقه گردشگری که شامل سه سایت A و B و C با مساحت ۲۳۰ هکتار است پس از کسب مجوز هیات دولت و پس از تایید در کارگروهای استانی با رعایت الزاماتی در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید که این خبر بسیار خوبی هم برای شهروندان و هم برای سرمایه‌گذاران در شرق استان تهران بالاخص دماوند و فیروزکوه است.

محبت‌خواه تصریح کرد: منطقه نمونه گردشگری سلمان (سیب لند) دارای کاربری‌های متعدد از قبیل: اقامتی – گردشگری، هتل‌آپارتمان، بیمارستان و سلامتکده، مراکز فرهنگی – ورزشی، سالن اجتماعات و سالن‌های پذیرایی و… است و می‌تواند در گردشگری منطقه نقش مهمی ایفا کند.

لازم به توضیح است تصویب منطقه گردشگری سیب لند سالها به علت قرار گرفتن بخشی از این طرح در محدوده رویشگاه درختان در خطر انقراض سروکوهی متوقف مانده بود و به همین دلیل اغلب فعالان محیط زیست خواستار انتقال این طرح به اراضی ملی حدفاصل روستاهای جابان و سربندان و امتداد آن به سمت پشتکوه ابرشیوه به عنوان منطقه ایده آل و با دسترسی بهتر بودند که متاسفانه لابی گری برخی ها(!) در سالیان اخیر این فرصت را از منطقه ما گرفت و عاقبت این طرح جنجالی در حاشیه جنگل های سروکوهی امین آباد فیروزکوه به اجرا درآمد.

در صورت اجرای این پروژه در منطقه سربندان شهرستان دماوند هم مردم روستاهای محروم دهستان ابرشیوه بویژه روستاهای جابان و سربندان از منافع این طرح بهره می بردند و هم با احداث پیست اسکی در منطقه هویر و چمنداب ، مردم مناطق پشتکوه (محور دلیچاهی) از محرومیت خارج می شدند و از همه مهمتر، ذخیره گاه درختان در خطر انقراض سروکوهی(ارس) امین آباد نیز از خطر نابودی حفظ می شد.

ضمن اینکه گردنه حدفاصل سربندان و هویر به علت ارتفاع بسیار زیاد و چشم انداز عالی بر روی دشت های شرق شهرستان دماوند از مزیت های بیشتری جهت احداث خط تله کابین برخوردار بود و با توجه به راه دسترسی خاکی موجود حدفاصل سربندان تا هویر هزینه های راه سازی را برای مجریان این طرح نیز به شدت کاهش می یافت و نزدیکی حدود ۳۰ کیلومتری این محل به تهران و حتی وجود زیرساخت های حمل و نقل عمومی( وجود خط تاکسی از گیلاوند به سربندان) امکان تردد و استفاده آسانتر همه اقشار از این طرح را بوجود می آورد ولی افسوس فرصتی که می توانست سهم شهرستان دماوند باشد به آسانی به شهرستان فیروزکوه داده شد تا شرق شهرستان دماوند کماکان در حسرت برخورداری از فرصت های سرمایه بماند و در آتش محرومیت بسوزد و بسازد.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *