پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

تسلط غول سرد و خشک سیبری بر روی دامنه های جنوبی البرز/نیمه دوم دی ماه سرد تر و خشک تر

دی ماه در حالی وارد نیمه دوم خود شد که میانگین بارش ها برای این موقع از سال اندکی کمتر از نرمال بود و دلیل آن هم چیزی نیست مگر توده هوای پرفشار سرد و خشک سیبری که همانند یک سد عظیم بر روی کل منطقه آسیای میانه از مغولستان در شرق گرفته تا دریای کاسپین در غرب استقرار یافته و لبه های آن سراسر باند شمالی کشور را پوشش داده و مانع از نفوذ جریانات گرم و مرطوب جنوبی به بخش های شمالی کشور می گردد.

البته وجود این غول سرد و خشک عملاً باعث تخلیه رطوبت در مناطق جنوبی و مرکزی کشور شده و حتی استانهایی نظیر یزد و کرمان و سیستان و بلوچستان نیز تحت تاثیر این بارش های فوق سنگین قرار گرفته و بارندگی بیشتر از نرمالی را برای این موقع از سال دریافت داشته اند.

خبر بد برای ما آن است که رهاورد این غول سرد و خشک برای شهر آبسرد فقط سرمای شدید و رگبارهای خفیف گاه و بی گاه برف می باشد و حداقل تا ۱۰ روز آینده خبری از بارش های سنگین در منطقه ما نیست.

همچنین با توجه به الگوهای کلی بنظر می رسد این شرائط نسبتاً کم بارش تا دهه اول بهمن ادامه داشته باشد و در این مدت بیشتر بارش های کشور بر روی استانهای واقع در نیمه جنوبی و شرقی کشور و همچنین شهرهای واقع در حاشیه جنوبی دریای کاسپین اتفاق بیفتد و استانهای واقع در غرب و شمال غرب و دامنه های جنوبی البرز کمترین بهره را از امواج قدرتمند بارشی پیش رو داشته باشند.

از نظر دمایی نیز ما هفته ایی بسیار سرد را در پیش داریم و در این مدت دمای کمینه تا منفی ۱۲ درجه نیز کاهش خواهد یافت و دمای حداکثری نیز در روزهای پایانی هفته زیر صفر باقی خواهد ماند.

همچنین در این مدت بیشترین حجم بارش برف ، برای روزهای دوشنبه و چهارشنبه پیش بینی می گردد که البته مجموع بارش ها در این دو روز از ۵ سانتیمتر برف فراتر نخواهد رفت.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *