پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

بی انضباطی ترافیکی،مشکل دایمی شهرستان دماوند

شهرستان دماوند با قرار گرفتن در محل اتصال سه استان تهران،سمنان و مازندران یکی از پر رفت و آمدترین شهرستان های استان تهران می باشد و شاید به همین دلیل است که ما در این شهرستان شاهد تعداد بسیار زیاد تصادفات و متاسفانه تلفات جاده ایی هستیم.

با نگاهی گذرا به آمار تصادفات و تلفات جاده ایی در این شهرستان به راحتی می توان متوجه شد که یک پای ثابت تصادفات در این شهرستان خودروهای غیر بومی و عبوری می باشند و تقریباً ۸۰ درصد تصادفات جرحی و فوتی شهرستان مربوط به خودروهای عبوری از منطقه است.

البته در زمینه تصادف موتور سیکلت ها که در آن معمولاً موتورها عامل و مقصر اصلی می باشند قضیه کمی متفاوت است و همشهریان موتوری ما جایی برای دیگران باقی نگذاشته اند و در ۹۹ درصد از تصادفات مربوط به موتور سیکلت با ماشین ها و عابرین پیاده ، موتورسواران بومی شهرستان دماوند مقصر می باشند.

در تصادف عابرین پیاده و خودروها نیز بطور مشخص یک پای ثابت ماجرا ، خودروهای گذری از منطقه(خودروهای غیر بومی) هستند و در ۹۵ درصد موارد نیز ، مصدومین و فوتی ها را اتباع افغان تشکیل می دهند.

البته در تصادفات کوچک منجر به خسارت مالی ، اهالی دماوند خود رکورددار می باشند و علت اصلی اغلب این تصادفات نیز معمولاً عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و تخلفاتی نظیر رانندگی خلاف جهت بدون چراغ و علامت،عبور از نقاط ممنوعه و سرعت و سبقت غیر مجاز و همچنین پارک دوبل و توقف در محل های توقف ممنوع و یا غیرمتعارف نظیر پیاده روها و یا وسط خیابان و جاده(!) می باشد.

همچنین عابرین پیاده با عدم رعایت قوانین ترافیکی، مقصر اصلی اغلب تصادفات شهرستان هستند کمااینکه تقریباً در تمامی تصادفات جرحی و فوتی منطقه جابان عابرین پیاده بواسطه ورود ناگهانی به جاده و عدم استفاده از پل عابرپیاده و یا به علت گذر از نقاط ناایمن نقش اساسی را دارند.

از سوی دیگر نبود کمربندی در منطقه گیلاوند و نبود موانع سرعت گیر در ورودی و خروجی روستاهای جابان و سربندان و سیدآباد و گل آهک و چناران، عرض کم جاده در جاده صالح آباد-آب باریک( محور گیلاوند به کیلان) و عرض کم راه و ناایمن بودن جاده کیلان به ایوانکی حد فاصل دو راهی زیارت به ساران و همچنین نبود تقاطع غیر همسطح در دوراهی مهرآباد باعث افزایش میزان تصادفات در این شهرستان شده است.

ما چه به بخواهیم و چه نخواهیم در کشوری با آمار بسیار بالای تصادف رانندگی زندگی می کنیم و در جاده های کشور ما خطر تصادف همواره یک خطر بالفعل و دائمی است لذا توصیه ما به شما عزیزان این است که ضریب خطر تصادف را حداقل از سمت رانندگی خودتان کاهش دهید.

نوشته ایجاد شد 693

دیدگاهتان را بنویسید