پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

آغاز دور جدید بارش ها/نیمه اول اول اردیبهشت،گرم و رگباری

فروردین نسبتاً کم بارش ۱۴۰۲ هم به پایان رسید و ما با امید به بهبود شرائط بارشی پا در اردیبهشت ماه زیبا گذاشتیم و چشم انتظار برای دست و دلبازی آسمان.

همانگونه که در گزارش های قبلی خدمت مخاطبین گرامی اعلام شده بود ما در نیمه دوم فروردین امسال تحت تاثیر اولین امواج پدیده دورپیوند النینو با یک دوره نسبتاً کوتاه گرم و خشک بر روی مناطق داخلی فلات ایران مواجه بودیم ولی با شروع اردیبهشت ماه این کم بارشی جای خود را به بارش های رگباری خواهند داد و حداقل در نیمه اول اردیبهشت ماه شرائط برای تشکیل ابرهای همرفتی و جوششی و بوجود آمدن هسته های توفانی بر روی دامنه های البرز و زاگرس فراهم شده و حتی در برخی مناطق غربی و جنوبی کشور احتمال وقوع بارش های فوق سنگین و سیل آسای رگباری در اغلب روزهای نیمه اول اردیبهشت ماه وجود دارد.

بطور کلی بارش ها در منطقه ما از اواسط هفته اول اردیبهشت ماه و مشخصاً روز دوشنبه چهارم اردیبهشت به شکل بارش های رگباری بویژه در ساعات بعد از ظهر و عصر خودنمایی خواهند کرد و با توجه به ماهیت رگباری این بارش ها احتمال وزش تند بادهای لحظه ایی و بارش تگرگ نیز در منطقه ما وجود دارد.

البته طی امروز و فردا نیز به صورت محلی در مناطق مرتفع شرائط برای رشد ابر فراهم می باشد که با توجه به کمبود رطوبت در هوای منطقه و فراهم نبودن شرائط در لایه های میانی و فوقانی جو ، بارش های روزهای ابتدایی هفته بصورت بسیار خفیف ظاهر خواهند شد ولی از روز دوشنبه با مهیا شدن شرائط بارش ها قدرت و شدت بیشتری خواهند گرفت و حتی در مناطق مرتفع این بارش ها به حد ایجاد روان آب و سیلاب هم خواهند رسید.

از نظر دمایی نیز در نیمه اول اردیبهشت ماه ما با یک دوره گرم تر از معمول و افزایش حدود ۲ تا ۳ درجه ایی در دمای میانگین مواجه خواهیم بود و دمای هوا طی این هفته در خنک ترین ساعات از ۶ درجه سانتیگراد بالای صفر کمتر نخواهد شد و دمای بیشینه نیز در اغلب روزها در حدود۲۰ تا ۲۲ درجه می باشد که البته در زمان بارش و بواسطه تبخیر سطحی و بصورت کاملاً موقت و مقطعی دمای هوا اندکی کاهش خواهد یافت.

پیش آگاهی

انشاء الله در هفته جاری و با تکمیل و تثبیت نقشه های پیش یابی در مقیاس جهانی و انتشار پیش بینی های بلند مدت هواشناسی گزارش اولیه پیش بینی سالیانه هواشناسی منطقه ما به شکل الگوهای کلی سه ماهه و فصلی تقدیم حضور مخاطبین گرامی خواهد شد.
بدیهی است این پیش بینی ها بصورت کاملاً کلی و با ضریب خطای حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهند بود.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *