پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

آبسرد،شهری ایرانی با اکثریت افغانی

ترکیب جمعیتی شهر آبسرد دماوند چند سالی است که به نفع مهاجرین افغان تغییر کرده است و بیشتر سکنه دائمی این شهر را هم اکنون مهاجرین افغان تشکیل می دهند.

در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد سکنه دائمی شهر آبسرد را مهاجرین افغان تشکیل می دهند و در مدارس محلات جنوبی شهر آبسرد و روستاهای اطراف بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان اتباع افغان هستند.

حتی آمار وزارت بهداشت از واکسن های تزریق شده کرونا نشان دهنده این است که در شهر آبسرد در مقابل ۸۳۴۰ نفر تبعه ایران که واکسن کرونا تزریق کرده اند به ۱۴۱۰۰ نفر تبعه افغانستان واکسن کرونا تزریق شده است یعنی اتباع افغان در آبسرد تقریباً دو برابر اتباع ایرانی می باشند.

متاسفانه بنظر می رسد هیچ نظارتی بر ورود و اقامت اتباع افغان در شهرستان دماوند وجود ندارد و اسف بار تر آنکه بار سنگین میزبانی از این اتباع بر دوش شهرهایی نظیر آبسرد و کیلان و روستاهای شهرستان بوده و مناطقی نظیر دماوند،گیلاوند و رودهن کمترین سهم را از میزبانی اتباع افغان دارند.

حضور بی ضابطه اتباع افغان در شهر آبسرد خواه ناخواه باعث کاهش جمعیت شهر آبسرد و به تبع کاهش مطلوبیت این شهر جهت سکونت قشر متوسط  و فرار سرمایه های انسانی از این شهر شده و در بلند مدت باعث عقب ماندگی شهر آبسرد خواهد شد.

سئوال اینجاست که چرا مسئولان محترم شهرستان هیچ فکر چاره ائی برای معضل نمی کنند و بار سنگین میزبانی از مهاجرین افغان و تامین مخارج سرسام آور ارائه خدمات شهری و روستائی به این عزیزان را بر عهده مدیریت شهری شهرهای کوچکی مانند آبسرد و کیلان انداخته اند؟

هنگامیکه اتباع افغان از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند چرا باید هزینه های سنگین میزبانی از ایشان بر عهده مالیات دهندگان ایرانی قرار گیرد.

آیا سزاوار است یک معلم و یا کارمند ایرانی با درآمدی ناچیز هر ماهه بخشی از حقوق اندک خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت نماید ولی برخی از اتباع افغان با درآمدی که چند ده برابر آن کارمند است از پرداخت مالیات معاف باشند؟

از سوی دیگر در حالیکه مدارس شهر آبسرد ظرفیت پذیرش تعداد اندکی از دانش آموزان را دارند به علت تعداد بسیار بالای دانش آموزان افغان که از خدمات رایگان آموزشی بهره مند هستند کلاس ها با تعداد بسیار بالائی از دانش آموزان تشکیل شده و حتی برخی از مدارس به حالت دو شیفته درآمده اند.

۹۰ درصد یارانه نان شهر آبسرد نیز که به جیب اتباع افغان واریز می شود و سهم اتباع ایرانی از یارانه های دولتی نان به مراتب کمتر از اتباع افغان می باشد.

رشد جمعیت اتباع ایرانی نیز به مراتب از اتباع افغان کمتر بوده و اتباع افغان به کمک دو فاکتور نرخ بالای فرزندآوری و مهاجرت در حال تسخیر کامل شهر آبسرد می باشند.

این شرائط در بلند مدت می تواند خطر بزرگی را برای هویت،فرهنگ و امنیت شهر آبسرد بوجود بیاورد و آینده اتباع ایرانی در این شهر را با خطر مواجه نماید. گرچه رسیدگی به این موضوع در صلاحیت و از اختیارات مسئولان محترم در وزارت کشور و استانداری می باشد ولی این موضوع رافع مسئولیت اعضای محترم شورای شهر آبسرد نبوده و سکوت و انفعال شورای شهر آبسرد و فرماندار شهرستان دماوند در رابطه با تغییر ترکیب جمعیتی این شهر به هیچ عنوان قابل پذیرش نبوده و توقع ما از این عزیزان موضع گیری صریح و روشن در رابطه با این موضوع و اقدام عملی موثر در این خصوص می باشد.

نوشته ایجاد شد 635

2 دیدگاه در “آبسرد،شهری ایرانی با اکثریت افغانی

  1. باید به قید فوریت از کشور اخراج بشن …….فقط و فقط عده ای از آنها که بوسیله درخواست ایران جهت نیروی کار بهشون نیاز هست با مجوز کار کوتاه و میان مدت اجازه تردد داشته باشند وگرنه قطعا در آینده امکان اینکه این تعداد زیاد و بی حساب کتاب با خشونت مجبور به ترک ایران باشن بسیار زیاد است.هیچ کشوری دروازه های خودش رو به صورت فله ای به روی مهاجران باز نمیکنه ………نهایت چند هزار نفر نیروی متخصص در زمینه های مختلف اون هم با کنترل شدید نه جمعیت بصورت فله ای و بی حساب کتاب ……….جای بسی تعجب داره که حتی این افغانی ها حاضر نشدند برای کشورشون یک روز جلوی طالبان مبارزه کنند و حتی ارتشش هم فرار کرد و دلشون به حال کشور خودشون نسوخت و اکثرا فقط به دنبال فرار به کشورهای دیگه هستند. همین کشور ما در جنگ با عراق صدها هزار نفر جوان دسته گل از دست داد تا وجبی از خاک کشور دست بیگانه نیوفته ولی اینها اکثرا اکثرا همشه آماده فرار هستند از کشورشون و حتی حاضر نشدند مبارزه کنن برای نجات و پس گرفتن کشور خودشون.

    1. با سلام
      در حال حاضر ورود و خروج غیرقانونی افاغنه به ایران آنقدر سهل و راحت است که آنها دیگر به خودشان زحمت ویزا گرفتن هم نمی دهند
      مشکل از میهمان نیست بلکه مشکل از بی در و پیکری خانه میزبان است
      خود ما راه را برای آنها باز کرده ایم و به این رویه غیرقانونی مهاجرت دامن می زنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *