از ابتدای مهرماه سال جاری تا امروز که فقط ۱۵ روز از شروع ماه می گذارد جاده دماوند-فیروزکوه شاهد دو حادثه مرگبار بوده است
حادثه اول در بامداد جمعه ۱۱ مهر ماه در محدوده امین آباد (سیب لند) برای یک اتوبوس گردشگری از مبداء قزوین به مقصد سوادکوه اتفاق افتاد که در آن حادثه واژگونی اتوبوس ، ۳۳ نفر مصدوم و ۴ نفر جان باختند و درست دو روز پس از این حادثه دردناک در بامداد روز یکشنبه ۱۳ مهرماه تصادف زنجیره ای چند دستگاه خودرو در محدوده جاده بالای آبسرد منجر به کشته شدن سه نفر و مصدومیت ۲۵ نفر شد و به عبارت بهتر جاده دماوند- فیروزکوه در عرض سه روز ۷ کشته و ۵۸ مصدوم گرفت که این تعداد علاوه بر کشته ها و زخمی ها حوادث گاه و بیگاه این جاده می باشد !
اما علت این حوادث چیست؟
جاده فیروزکوه در زمان های نه چندان دور یکی از امن ترین و بهترین جاده های ایران بود.
جاده ای بدون پیچ و خم و عموماً بدون فراز و نشیب های تند با عرض نسبتاً زیاد و دید بسیار عالی ، جاده ای که اگر کمی به آن رسیدگی می شد می توانست آزادراه باشد ولی همین جاده به ظاهر امن امروز تبدیل به یکی از مخوف ترین جاده های کشور شده است.
با بررسی دو حادثه اخیر نقش عامل انسانی به خوبی مشهود است چرا که هر دو حادثه در ساعات اولیه بامداد اتفاق افتاده و در هر دو حادثه خواب آلودگی رانندگان علت اصلی حادثه بوده است.
در حادثه اول راننده خواب آلود ، اتوبوس گردشگری را به دره پرت می کند و در حادثه دوم نیز ظاهراً راننده کامیون خواب آلود زمینه ساز فاجعه بوده است ، این در حالی است که جاده دماوند-فیروزکوه از حوالی اسلام آباد تا ابتدای پیچ های دلیچایی تقریباً صاف و در برخی مقاطع کسل کننده و بدون مانع خاصی بوده و به جزء محدوده روستاهای جابان و سربندان که دارای چند دست انداز است ، بقیه مسیر در ساعات شب تا بامداد محدوده خواب آلودگی رانندگان می باشد لذا ضروری است که در سراسر این مسیر ، شیار و نوار لرزاننده جهت هشیار سازی رانندگان در کف جاده تعبیه گردد تا رانندگان خواب آلود با عبور از روی این شیارها اندکی هشیار شوند و جلوی حوادث مرگبار گرفته شود.
از سوی دیگر این جاده محل تردد خودروهای باری و سنگین از سمت تهران به استان های مازندران و گلستان و خراسان شمالی و رضوی و بالعکس می باشد و بسیاری از کامیون ها و کامیونت ها وقتی که حوالی صبح به این محدوده می رسند کاملاً خواب آلود هستند و نبود استراحتگاه در مسیر غرب به شرق نیز باعث می گردد رانندگان خودروهای سنگین جای امنی برای استراحت و خواب نداشته باشند و نتوانند با هشیاری لازم این مسیر را طی نمایند.
لذا ضروری است که اولاً اداره راه با نصب شیارهای لرزاننده به هشیاری رانندگان خواب آلوده جهت به دست آوردن هشیاری کمک نمایند و شهرداری آبسرد به عنوان تنها شهر واقع در مسیر دماوند به فیروزکوه و یا دهیاری های جابان و سربندان با مساعدت اداره راه و شهرسازی اقدام به ساخت استراحتگاه و مراکز خدمات بین راهی در هر دو سوی جاده نمایند تا رانندگان خواب آلود جایی برای توقف و استراحت داشته باشند و حداقل این عامل(عامل انسانی) در تصادفات این محور اندکی کم رنگ گردد.
