عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی اتباع بیگانه را تشریح کرد.
ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ، در تشریح جزئیات طرح ساماندهی اتباع بیگانه در مجلس، گفت: تمامی کشورهای مهاجرپذیر، مهاجرت را که یک تهدید است به فرصت تبدیل کردهاند و با این اقدام هم مسئله کاهش جمعیت را حل کرده و هم نیروی کار مورد نیاز خود را تأمین کردهاند.
وی افزود: این کشورها با ساماندهی اتباع بیگانه و با برنامهریزی از نظر فرهنگی در طولانیمدت این افراد را در جامعه خود هضم کردهاند که کشور آلمان در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه “ما هم میتوانیم از تجربه کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کردهاند، استفاده کنیم”، ادامه داد: یکی از راهکارهای افزایش جمعیت علاوه بر اقدامات تشویقی و حمایتی استفاده از فرصت و جذب مهاجران است که برخی از کشورها از این فرصت بهره بردهاند.
ابوترابی اضافه کرد: با توجه به اینکه کشورمان ما مهاجرپذیر و هم مهاجرفرست است و از طرفی هم مرزهای طولانی و گستردهای دارد، مهار این مرزها دشوار است و از سوی دیگر مسائل داخلی همسایگان ما در چند سال اخیر باعث شده است ایران مأمن برای مهاجران باشد.
وی تأکید کرد: با توجه به شرایط فوق لازم است ما نگاه امنیتیمان به مهاجران را به رویکرد اجتماعی تغییر دهیم، با این نگاه است که ما میتوانیم تهدید مهاجران را به فرصت تبدیل کنیم.
نماینده نجفآباد در مجلس با تأکید بر اینکه “ما طرح ساماندهی اتباع بیگانه و اعطای اقامت را بر اساس مواردی که ذکر شد تهیه و تدوین کردهایم”، افزود: براساس طرح مذکور، سازمان ملی مهاجرت ذیل نهاد ریاستجمهوری تشکیل میشود که وظیفه این سازمان ساماندهی کسانی که از ایران مهاجرت کردهاند و هم مهاجرانی که وارد ایران شدهاند، میباشد.
ابوترابی با تأکید بر اینکه “مبنای کار ما در این طرح اقامت است نه تابعیت”، گفت: ما باید ابتدا از مهاجران یک بانک اطلاعاتی از جمله انگشتنگاری و چهرهنگاری تهیه کنیم و بعد به فرد کارت ملی یکساله دهیم.
وی ادامه داد: اگر شخص جرمی مرتکب نشد، یک سال اقامت را به ۳ سال تبدیل میکنیم و برخی از حقوق شهروندی از جمله امکان باز کردن حساب در بانک، تشکیل پرونده در محاکم قضایی و امکان اشتغال و غیره داده میشود؛ پس از ۳ سال اگر بازهم جرمی مرتکب نشد این اقامت به ۵ سال افزایش مییابد.
نماینده نجفآباد در مجلس تصریح کرد: البته همه مجوز افزایش اقامتها در هر مرحله با انجام مصاحبه و کسب اطلاعات از محل سکونت، شغل، پرداخت مالیات و بیمه و غیره انجام میشود.
وی ادامه داد: بعد از ۵ سال وارد مجوز ۷ساله میشویم که اتباع در این مرحله باید خواندن و نوشتن ایرانی بلد باشند، محل سکونتشان مشخص باشد، در این مرحله امکان خرید و فروش خودرو نیز به آنها داده میشود.
ابوترابی با ابراز اینکه “بعد از این مرحله وارد مجوز ۱۰ساله اقامت میشویم که فرد در این مرحل امکان خرید ملک هم دارد”، تصریح کرد: پس از این مرحله تا زمانی که فرد شرایط لازم برای اقامت را رعایت کند، میتواند در کشور بماند و نیازی به تمدید مدت اقامت نیست مگر اینکه جرمی مرتکب شود که در این صورت از کشور طرد میشود.
وی افزود: طبق این طرح یک اقامت افتخاری هم در نظر گرفته شده است که این شامل کسانی میشود که برای ایران اقدامات مؤثر و بسیار بزرگی انجام داده باشد. این افراد علاوه بر امکان خرید و فروش خانه و خودرو و غیره میتوانند در انتخابات شوراهای شهر و روستا شرکت کنند و در بخش کارمندان غیرحاکمیتی استخدام شوند.
ابوترابی در توضیح پذیرفته شدن و عنوان شهروند افتخاری گفت: شورایعالی مهاجرت که رئیس جمهور، مسئولان ستادکل و وزرا در آن عضویت دارند باید این شخص را بهعنوان شهروند افتخاری قبول کنند.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس در پایان تصریح کرد: همچنین بر اساس این طرح تمامی کارفرمایان موظف هستند که اتباع دارای کارت ملی بهکار بگیرند و در سامانه مربوطه مشخصات و فیش حقوقی آنها را ثبت کنند.
نابودی جوامع محلی با اجرای طرح ساماندهی
با توجه به اظهارات این عضو محترم کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی می توان انتظار داشت که در مناطقی همچون آبسرد،کیلان،ورامین و پاکدشت و پیشوا و همچنین بسیاری از شهرهای اطراف کلانشهرهای تهران و کرج که اکثریت جمعیت را مهاجرین افغان تشکیل می دهند جوامع محلی بتدریج در اقلیت قرار گرفته و روند نابودی این جوامع محلی تسریع شده و پس از چند سال با غالب شدن جمعیت مهاجرین ، اتباع ایران مجبور به مهاجرت به سایر مناطق شده و به نوعی حق آزادی محل سکونت اتباع ایرانی دچار خدشه گردد.
همچنین به رسمیت شناختن حق خرید و فروش اموال غیر منقول(املاک و مستغلات) توسط این مهاجرین مشکلات زیادی را برای بازار املاک ایران بوجود می آورد و بر آتش تقاضای کاذب املاک بیش از پیش خواهد دمید.
همچنین در این طرح مشخص نشده که در صورت طرد شدن اتباع خارجی ، حق مالکیت ایشان بر اموال منقول و غیرمنقول چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد و آیا اعمال این حق مالکیت آیا با قانون اساسی و امنیت ملی ایران همخوانی و مطابقت دارد یا نه؟
با سلام
به نظر بنده کلیات این دیدگاه که باید ساماندهی انجام شود و برای مهاجرانی که مشکلساز نیستند به تدریج حقوق شهروندی از جمله حقوق مالکیت اعطا شود درست است، هم از دیدگاه انسانی و هم از دیدگاه منافع ملی. مگر خیلی از ایرانیهای مهاجر در کشورهای پیشرفته مالک ملک و خودرو نشدهاند؟
در مورد غلبه جمعیتی، به نظرم خیلی ساده می توان با جمعآوری آمار کلی و سهمیه بندی مناطق با در نظر گرفتن جمعیت ایرانی، این مساله را حل کرد. یعنی مثلاً اینطور در نظر گرفت که در آبسرد با فلان تعداد جمعیت ایرانی، فلان تعداد کارت اقامت برای مهجرین صادر شود و نظارت سختگیرانهای در ادامه انجام شود که مهاجری با کارت اقامت مربوط به مکان دیگر، در این منطقه سکونت و اشتغال نداشته باشد.
منتها به خوبی میدانیم که در این کشور از تئوری و حرف تا آن چیزی که عملی میشود فاصله بسیار زیاد است و در عمل معمولاً طرحهای خوب خیلی بد اجرا میشوند طوری که در نهایت اجرا نشدنشان بهتر میبود. خلاصه امیدی به بهبود اوضاع نیست.
با سلام
مشکل اصلی در اجرای چنین طرح هایی این است که درست و براساس اصول اجرایی نمی شود
برای مثال در اغلب کشورهای اروپایی یا کانادا و ایالات متحده فراینده اعطای اقامت نسبتاً سخت و مشروط به داشتن شرائط خاص و از جمله تمکن مالی و یا تخصص است ولی در ایران ظاهراً قصد در اعطای اقامت به کسانی است که در کشور خودشان هم توان تامین مخارج حداقلی یک زندگی معمولی را ندارند
الان انگلیس پناهندگان را راهی روآندا در قلب آفریقا می کند و استرالیا نیز مهاجرین غیرقانونی را برای مدت نامحدود در جزیره نائورو در اقیانوس آرام نگهداری می کند و مانع از هجوم پناهندگان می شود
در بقیه کشورها نیز اعطای اقامت منوط به ورود سرمایه و تخصص و هکذا خرید آپارتمان( صرفاً اعیانی) می باشد و به افراد بی پول و بی تخصص به هیچ عنوان اقامت داده نمی شود
ترس ما هم این است که شهری مثل آبسرد به اشغال مهاجرین افغان درآمده و دیگر جایی برای ایرانیان در این شهر نباشد