پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

ریشه کنی فقر مطلق در ۱۰ روز/فقر با دستور ریشه کن نمی شود

در خبرها آمده بود که جناب آقای رئیسی،رئیس جمهور محترم ایران طی دستوری به همه دستگاه ها خواستار ریشه کنی فقر مطلق تا پایان سال ۱۴۰۰ شده اند(!) و بر همین اساس نیز ظاهراً دستور تشکیل قرارگاه ریشه کنی فقر مطلق صادر شده و این قرارگاه در شهرستان دماوند نیز تشکیل شده است.

بر همین اساس و به منظور ریشه کنی فقر مطلق در ۱۰ روز (!) جلسه تشکیل قرارگاه مبارزه با فقر مطلق در شهرستان دماوند  عصر روز چهارشنبه به ریاست رضا طاهر خانی، فرماندار شهرستان دماوند و با حضور حجت الاسلام فتاح دماوندی، امام جمعه شهرستان دماوند،سرهنگ نجفی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان،بخشداران مرکزی و رودهن و سایر اعضا در سالن جلسات فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد.

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به اینکه  حتی یک لحظه و یک شب هم نباید از اقشار آسیب پذیر جامعه غفلت شود گفت: تلاش برای مبارزه با فقر مطلق در اولویت کاری شهرستان قرار خواهد گرفت و همه نهادهای مردمی و دولتی ضمن هماهنگی باید در این راستا اقدام نمایند

طاهرخانی افزود: با برنامه ریزی، طراحی و کار جهادی برای ریشه کن نمودن فقر مطلق در شهرستان دماوند اقدام خواهیم کرد و در این راستا از همه خیرین و گروه های جهادی درخواست داریم  در کنار مجموعه دولتی شهرستان برای مبارزه با فقر مطلق همکاری کنند.

فرماندار دماوند گفت: در موضوع ریشه کنی فقر، خودکفایی خانواده ها  بسیار مهم است و باید در راستای توانمندسازی با حفظ کرامت محرومان برنامه ریزی کنیم و قابل پذیرش نیست که شخصی از شدت فقر شب را گرسنه سر بر بالین بگذارد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه تجمیع خانواده های نیازمند و اقشار آسیب پذیر گفت: برای جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌های دولتی و موسسه های خیریه و همچنین شناسایی خانواده های نیازمند واقعی،سامانه تجمیع  در شهرستان با درج مشخصات کلیه سرپرست خانوار ها و همچنین اقشار آسیب پذیر راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: مهارت آموزی،ایجاد اشتغال و توانمندسازی خانواده های آسیب پذیر در شهرستان از مهمترین برنامه‌های این قرارگاه می‌باشد و سازمان فنی حرفه‌ای نیز نسبت به کارآموزی و مهارت افزایی خانواده های نیازمند اقدام خواهد کرد.

فرماندار دماوند افزود: کمک‌های مومنانه در قالب بسته های معیشتی در روزهای پایانی سال به خانواده های نیازمند و اقشار آسیب پذیر تقدیم خواهد شد و در کنار بسته های معیشتی بسته های فرهنگی نیز در کنار آن قرار خواهد گرفت.

حال سئوال ما از مسئولان محترم این است که چطور می توان پدیده ایی ریشه دار و عظیم بنام فقر مطلق را طی ده روز در کشور ریشه کن کرد.
اگر منظور مسئولان محترم از ریشه کنی فقر توزیع بسته ها و اقلام کمک معیشتی بین خانواده های نیازمند است که این در اصل و عمل ریشه کنی فقر نیست و فقط یک کمک مقطعی به افراد نیازمند است و اگر هم منظور توانمندی سازی خانواده های محروم و فقیر است که این مهم طی ۱۰ روز و ۱۰۰ روز ۱۰۰۰ روز هم عملی و ممکن نیست و کاری بسیار بزرگ و برنامه ریزی فرا قوه ائی برای این مهم نیاز است.

تجربه ثابت کرده هیچ دولت و نظامی در هیچ کجای دنیا نتوانسته فقر مطلق را ریشه کن نماید و رسیدن به این هدف انتزاعی و آرمان شهری تقریباً محال بوده و دولت ها فقط از طریق ایجاد زیرساخت های اقتصادی قدرتمند می توانند شرائط را برای خروج افراد مستعد از دامنه فقر فراهم نمایند ضمن اینکه اقتصاد دستوری از ابتدای طول تاریخ بشری تا همین الان در هیچ کجای دنیا جواب نداده و تجربه ۴۳ سال پس از انقلاب نیز نشان داده هر کجا دولت به دنبال اعمال اقتصاد دستوری بوده عاقبت کار به شکست انجامیده و کار بدتر از بدتر شده.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *