پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

بارش پراکنده در آخرین پنجشنبه آبان ماه/آیا آذرماه پر بارش خواهد بود؟

آبان ماه خشک و کم بارش ۱۴۰۱ هم به هفته پایانی خود رسید ولی وضعیت ناهنجاری منفی بارشی منطقه ما بهبود نیافت و چشم های ما به آسمان خیره ماند.اما این پایان کار آبان نیست و اگر نقشه تغییری نداشته باشند انشاء الله در ۴۸ ساعت آینده منطقه آبسرد و بویژه بخش غربی دشت هومند آبسرد شاهد بارش هایی هر چند خفیف و پراکنده خواهند بود.

این بارش ها که ناشی که از یک موج گرم با منشاء دریای سرخ می باشد بیشتر مناطق غربی و جنوب غربی کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و سهم استان تهران از این بارش ها کم و سهم مناطق شرقی استان تقریباً ناچیز و در حد یک تا دو میلیمتر خواهد بود .

این بارش ها هر چند کم و ناچیز ، انشاء الله از غروب امروز چهارشنبه ۲۵ آبان در منطقه ما آغاز شده و حداکثر تا غروب پنجشنبه ۲۶ آبان ادامه خواهد داشت و پیش بینی می گردد اوج بارش ها را در ساعات نیمه شب امشب و اوائل بامداد پنجشنبه داشته باشیم.

این بارش ها در سطح شهر آبسرد و دشت هومند به شکل باران و در ارتفاعات بالای ۲۸۰۰ متر از سطح دریا به شکل برف خالص خواهد بود. ضمن آنکه تغییرات دمایی ناشی از این موج آنچنان محسوس و زیاد نبوده و در زمان بارش ها به علت تبخیر سطحی ما کاهش ۱ تا ۳ درجه ایی دما را خواهیم داشت ولی در کل میانگین دما نسبت به امروز تفاوت چندانی نخواهد داشت و بعید بنظر می رسد که ما در روزهای پیش رو دمای زیر صفر و یخبندان را در سطح شهر آبسرد داشته باشیم.

وضعیت بارش ها آذر ماه چگونه خواهد بود؟

مطابق خروجی نقشه های میان مدت هواشناسی وضعیت بارش ها در دهه اول آذر تقریباً مشابه آبان ماه بوده و ما روزهای نسبتاً خشک و کم بارشی را خواهیم داشت ولی هر چه به سمت پایان آذرماه نزدیک می شویم وضعیت بارش ها به حد نرمال بلند مدت خود نزدیک شده و حتی در دهه سوم آذر احتمال بارش های فرانرمال نیز در منطقه ما وجود دارد.

البته فراموش نکنید که بطور معمول فصل بارش های گسترده در منطقه آبسرد دماوند در دو مقطع ۱۵ دی ماه تا آخر بهمن ماه و همچنین اول فروردین تا اواسط اردیبهشت هر سال می باشد و آذرماه در منطقه ما به علت حاکمیت جریانات سرد و خشک شمال شرقی(پر فشار سیبری) چندان پر بارشی نمی باشد و لذا منظور از بارش های نرمال در دهه دوم آذر ماه بارش های در حد معمول می باشد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *