IMAGE فردا هر کجا هستید همان جا بمانید
یکشنبه, 04 فروردين 1398
آخرین خروجی نقشه های هواشناسی برای امشب(شامگاه 4... ادامه مطلب ...
IMAGE سال رونق تولید
پنج شنبه, 01 فروردين 1398
سال 97 سال پر ماجرا و سختی بود، در این سال تورم و بی... ادامه مطلب ...
IMAGE ساقیا آمدن عید مبارک بادت
پنج شنبه, 01 فروردين 1398
سال نو و نوروز باستانی بر تمام هموطنان و همشهریان... ادامه مطلب ...
IMAGE درسهای سال 97
سه شنبه, 28 اسفند 1397
تا چند ساعت دیگر سال 97 به انتها می رسد و جای خود را به... ادامه مطلب ...
IMAGE میلاد با سعادت حضرت علی(ع)مبارک
سه شنبه, 28 اسفند 1397
میلاد با سعادت مولود کعبه،مولای متقیان مظهر علم و عزت... ادامه مطلب ...
IMAGE چالش درخت کاج
پنج شنبه, 23 اسفند 1397
سردار علی فدوی معاون هماهنگ‌کننده سپاه با اشاره به... ادامه مطلب ...
IMAGE ورود دو موج بارشی به منطقه آبسرد در آخرین روزهای سال 97
سه شنبه, 21 اسفند 1397
خروجی اغلب نقشه های هواشناسی برای 8 روز آینده(21 اسفند 97... ادامه مطلب ...
IMAGE تعادل شکننده وضع موجود
دوشنبه, 20 اسفند 1397
به قلم دکتر موسی غنی نژاد تجارت فردا فضای... ادامه مطلب ...
IMAGE فروشگاه های زنجیره ائی شهرستان دماوند در برزخ بودن و نبودن
شنبه, 18 اسفند 1397
چندی وقتی است که موضوع حضور فروشگاه های زنجیره ائی در... ادامه مطلب ...
IMAGE خود تحریمی از ترس تحریم
شنبه, 18 اسفند 1397
شاید شما هم افرادی دیده باشید که از ترس شکست خوردن حتی... ادامه مطلب ...
IMAGE نقشه راه پیروزی در جنگ اقتصادی
جمعه, 17 اسفند 1397
آقای روحانی روز چهارشنبه 15 اسفند در جمع مردم گیلان با... ادامه مطلب ...

الزامات توسعه

الزامات توسعه

در آخرین شماره سال 96 هفته نامه البرز شرقی(شماره 19 مورخ 24 اسفند 96)مطلبی تحت عنوان «نقدی بر فروشگاه های جانبو و افق کوروش» به چاپ رسیده که در آن مطلب متاسفانه نقدی غیر منصفانه در رابطه با فعالیت فروشگاه های زنجیره ائی بیان شده بود که بر همین اساس این پایگاه خبری نقدی بر آن بر آن نقد تقدیم حضور شما سروران گرامی می نماید.

اگر ما دسترسی آسان ساکنین یک منطقه به کالا و خدمات را از نشانه های توسعه و توسعه یافتگی مناطق بدانیم بطور قطع فروشگاههای زنجیره ائی را نیز باید به عنوان یکی از مصادیق این توسعه یافتگی دانسته و نسبت به این پدیده ها عقلی و منطقی رفتار نمائیم.

حق دسترسی مردم یک منطقه به کالای ارزان و با کیفیت حقی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و یا اینکه آن را زیر سئوال برد و یا حتی آن را تحریم کرد،مردم حق انتخاب دارند و همانا آنان هستند که محل خرید خود را انتخاب می کنند و با انتخاب خود به فروشندگان امتیاز می دهند.

چگونه است که ما خواهان بزرگ شدن شهرستان دماوند و گران شدن زمین های این شهرستان و آمدن انواع خدمات و امکانات هستیم ولی حق انتخاب مردم را در خرید کردن و تعیین محل خرید نادیده می گیریم؟

اگر ما خواهان توسعه و تعالی هستیم باید آن را با تمام منافع و مضرات آن قبول کنیم و بدانیم که هر پدیده تازه ائی در کنار محاسن بی شمار معایب فراوانی نیز دارد.

نگاه خصمانه به فروشگاههای زنجیره ائی نگاهی واپسگرا و محکوم به شکست است چرا که اولاً این نوع نگاه که متاسفانه از سوی برخی فروشندگان محلی تبلیغ می شود با منافع عمومی در تضاد کامل کاست و ثانیاً با منطق اقتصادی نیز منافات داشته و دیدگاهی ضد توسعه تلقی می گردد.

نکته قابل تامل آنجاست که اغلب مشتریان فروشگاههای زنجیره ائی را اقشار آسیب پذیر جامعه تشکیل می دهند و عمده دلیل مراجعه ایشان به این فروشگاهها نیز ارائه تخفیف های نسبتاً مناسب از سوی این فروشگاهها می باشد.

به عبارت دیگر مشتریان این فروشگاهها جهت صرفه جوئی در هزینه ها و مدیریت مخارج خود به این فروشگاهها رو می آورند و این در حالی است که کسبه خرد حاضر به ارائه هیچ نوع تخفیفی به خریداران نبوده و همین موضوع باعث رو گردانی مصرف کنندگان از کسبه خرد و فروشگاههای محلی شده است.

اینکه ما برای حمایت از منافع چند نفر حقوق مردم یک شهرستان را قربانی کنیم نه عقلاً قابل قبول است و نه قانوناً قابل پذیرش.

اگر در شهرستان دماوند موقعیت شغلی کم است و هیچ واحد تولیدی بزرگی در این شهرستان وجود ندارد و نرخ بیکاری بالاست آیا گناه آن به گردن چند فروشگاه زنجیره ائی است؟وقتی ما راه توسعه و پیشرفت را بلد نیستیم و هنوز به شیوه 100 سال قبل کار و زندگی می کنیم تقصیر چند فروشگاه زنجیره ائی است؟

شهرستان دماوند سالیانه پذیرای چند صد هزار نفر گردشگر و مسافر گذری است ولی به جز سیب درختی و سیب زمینی و گردو ظاهراً سوغات دیگری در این شهرستان وجود ندارد و کسبه این شهرستان نیز به جای فروش صنایع دستی و محصولات غذائی بومی ترجیح می دهند محصولات کارخانه ائی را به مسافران و گردشگران بفروشند!پس عجیب نیست که منافع فروشندگان محلی با منافع فروشگاههای زنجیره ائی دچار تضاد شده و جنگ رقابتی آغاز می گردد.

تجربه ثابت کرده در یک بازار رقابتی و آزاد اراده مصرف کنندگان و مشتریان تعیین کننده نتیجه نهائی رقابت است و با توجه به اینکه مشتریان قبل از خرید تمام جوانب امر را سنجیده و سپس تصمیم به خرید می گیرند لذا در بلند مدت این جنگ رقابتی به نفع عرضه کنندگان کالای با کیفیت تر و ارزانتر تمام خواهد شد و عرضه کنندگان کالای گرانتر خود بخود از چرخه رقابت حذف می شوند.