پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

چپاول منابع بانکی توسط کارمندان بانک ها/تحمیل هزینه های نجومی بانک ها بر دوش بانک مرکزی و مردم

همزمان با انتشار گزارش جدید بانک مرکزی ایران از رشد ۷۵ درصدی بدهی بانک‌های کشور به این بانک، گزارش‌های جدید از صورت‌های مالی سالانه بانک‌ها در سال ۱۴۰۰، حاکی از اعطای وام‌های کلان توسط بانک‌ها به کارمندان خود است.

«اکو ایران» گزارش داده که متوسط وام ارائه شده به کارمندان بانک صنعت‌ومعدن به ازای هر نفر حدود ۸۴۷ میلیون تومان بوده که بیشترین رقم را در بین بانک‌ها به خود اختصاص داده است و به عبارت دیگر هر کارمند بانک صنعت و معدن بدون نیاز به طی تشریفات سخت اخذ وام هر ساله رقمی نزدیک به یک میلیارد تومان وام دریافت می کنند و این وام نیز از محل اضافه برداشت این بانک از بانک مرکزی و به شکل استقراض از بانک مرکزی صورت گرفته و هزینه آن را مردم در قالب افزایش نرخ تورم پرداخته اند.

البته بانک های دیگر هم حال و روز بهتری از بانک صنعت و معدن ندارند و در رده‌های بعدی بانک‌های مسکن، توسعه تعاون، سینا، کشاورزی، ملت و بانک قرض الحسنه مهر ایران بیشترین اعطای وام به کارمندان خود را داشته‌اند. کمترین رقم هم مربوط به بانک اقتصاد نوین بوده که متوسط نفری ۱۷۶ میلیون تومان وام گرفته‌اند.

در این میان، گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی بانک‌های کشور به این بانک در دی‌ماه پارسال نسبت به ماه مشابه ۱۴۰۰، حدود ۷۵ درصد رشد داشته و از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است و به بیان بهتر بانک ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته اند تا بین پرسنل خود تقسیم کنند!

از سوی دیگر، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که دولت استقراض از بانک‌های کشور را به شدت افزایش داده است؛ موضوعی که مهمترین عامل نقدینگی در کشور است.

حال شما به عنوان یک ناظر بی طرف خودتان قضاوت کنید که آیا با این شرائط تاسف بار و این بی انضباطی گسترده مالی دولت ها و بانک ها تورم در ایران قابل مهار شدن است؟ اگر دولت واقعاً در پی مهار تورم است اول باید از خودش و از همین بانک های دولتی و خصوصی شروع کند و به جای افزایش فشار بر مردم عادی به سراغ مدیران و کارمندان بانک های متخلف برود و ضمن برخورد جدی با بانک های متخلف جلوی اینگونه مسائل را برای همیشه گرفته تا دیگر شاهد چنین چپاولگرهایی توسط رانت خواران یقه سفید نباشیم.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *