پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

چشم انداز ۱۵ روز هواشناسی آبسرد/تداوم روزهای خوش بارش

بارش های هفته سوم اسفند ماه که بی شک جبران کننده بخش بزرگی از کم بارشی چهار ماهه اول سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ بود نوید بخش بهاری سرسبز برای کشاورزان و باغداران شرق استان تهران بود و اگر خدا بخواهد و نقشه ها تغییری نداشته باشند این بارش البته با چند وقفه کوتاه و موقت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و روزهای ابتدایی ۱۴۰۲ ادامه خواهند داشت.

براساس آخرین خروجی مدل های هواشناسی طی ۱۵ روز آینده ( منتهی به هشتم فروردین ۱۴۰۲) منطقه شرق استان تهران میزبان چند موج نسبتاً قدرتمند و چند ریز موج محلی (مختص به ارتفاعات شرق استان تهران) خواهد بود و پیش بینی می شود در این مدت بارش های تجمیعی در شهر آبسرد به حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیمتر رسیده و این میزان در ارتفاعات تا حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلمتر هم بالغ گردد که یک رکورد بسیار خوب برای این موقع از سال می باشد.

نکته اساسی در خصوص این امواج و بویژه امواج بارشی روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲همراهی آنها با هسته های ناپایدار سرد شمالی می باشد که می تواند سبب بارش مخلوط برف و باران از تراز ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا و بارش برف خالص از تراز ۲۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا بشود که چنین پدیده ایی قطعاً به سرمازدگی درختان به گل نشسته منجر می گردد.
البته تا این لحظه هیچ موج سرمایی سنگین و فراگیری در نقشه ها مشاهده نشده و آنچه که هست مربوط به تراز ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد و از آنجا که در آن مناطق هنوز شرائط شبه زمستانی حاکم است هنوز ۹۹ درصد درختان حتی به مرحله هوشیاری نیز نرسیده اند که این خود جای امیدواری و شکر دارد.

حال باید منتظر ماند و دید بهار ۱۴۰۲ در ادامه کار چه رهاوردهای دیگری برای منطقه به همراه دارد.

پیش آگاهی

مطابق نقشه های دور پیوند، پدیده لانینای اقیانوس آرام پس از سه سال سماجت و جان سختی رسماً به پایان خود رسید و روند شروع پدیده النینوی اقیانوس آرام شروع شد.
بطور کلی اثر پدیده لانینا برای فلات ایران خشکسالی پائیزه و زمستانه و بارش های سیل آسای تابستانه بویژه در جنوب شرق کشور می باشد و اثر النینو بر فلات ایران بارش های سنگین پائیزه و زمستانه و بعضاً بهاره و گرمای شدید تابستانه بویژه در مناطق غربی و مرکزی می باشد.

البته اثر پدیده النینو فعلاً در منطقه ما ظاهر نخواهد شد و باید تا روزهای پایانی تابستان ( از نیمه دوم مردادماه به بعد) منتظر نشست و چشم انتظار خودنمایی آثار بارشی و دمایی النینو در منطقه آبسرد دماوند ماند.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *