پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

پلاک ثبتی ۸۹ هومند آبسرد غیرموات اعلام شد /یک خبر مبهم و هزار و یک گمانه زنی گوناگون

روز دوشنبه هفته جاری (مورخ ۲۲فروردین ۱۴۰۱) انتشار یک خبر مبهم به نقل از مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران بازار شایعات و گمانه زنی های مختلف را در شهر آبسرد داغ کرد.

اما اصل خبر چه بود؟

بر اساس این خبر «پلاک ثبتی ۸۹ اصلی معروف به هومند آبسرد به مساحت ۹۷۵ هکتار توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران غیرموات اعلام شد»

بر همین اساس خلیل محبت خواه  گفت: پلاک ثبتی ۸۹ اصلی معروف به هومند آبسرد به مساحت ۹۷۵ هکتار توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران غیرموات اعلام شد.

وی افزود: این نظریه براساس بررسی های انجام شده و در راستای اجرای ماده ۱۲ قانون زمین شهری انجام شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد: ۹۷۵ هکتار از این پلاک در قالب طرح برنامه شناسایی اراضی در سال جاری در دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۲ منتج به صدور رای شده است که بر این اساس حدود ۶۰۰ فقره پرونده مرتبط با متقاضیان این پلاک تعیین تکلیف می شوند.

محبت‌خواه از طی مراحل قانونی و ارسال نظریه کمیسیون ماده ۱۲ به شهرستان دماوند جهت حل مشکل متقاضیان در راستای تکریم ارباب رجوع و حفظ حقوق شهروندی خبر داد.

و اما اصل ماجرا چه می باشد:

قانون زمین شهری در سال ۱۳۶۶ به منظور تنظیم و تنسیق امور مربوط به زمین و ازدیاد عرضه و تعدیل و
تثبیت قیمت آن به عنوان یکی از عوامل عمده تولید و تأمین رفاه‌عمومی و اجتماعی و ایجاد موجبات حفظ و بهره‌برداری هر چه صحیح‌تر و وسیع‌تر از اراضی و همچنین فراهم نمودن زمینه لازم جهت اجرای اصل۳۱ و نیل به اهداف مندرج در اصول ۴۳ و ۴۵ و ۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین مسکن و تأسیسات عمومی تصویب شده و براساس ‌ماده ۲  همین قانون  اراضی شهری زمینهایی تعریف شد که در محدوده قانونی و حریم استحفاظی شهرها و شهرکها قرار گرفته باشد.

مطابق ‌ماده ۳  قانون زمین شهری اراضی موات شهری زمینهایی است که سابقه عمران و احیاء نداشته باشد.

حال با توجه به اینکه بخش بزرگی از ۳۲۶۰ هکتار اراضی پلاک ۸۹ اصلی حوزه ثبتی دماوند موسوم به « هومند آبسرد» در داخل محدوده قانونی و حریم استحفاضی شهر آبسرد قرار گرفته کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری براساس تکالیف قانونی خود موظف بوده که تکلیف دائر،بائر و یا موات بودن این اراضی را مشخص نماید.

برای مثال بخشی از زمین های مسکونی واقع در جنوب میدان شهرداری آبسرد داخل در پلاک ۸۹ اصلی می باشند که کمیسیون ماده ۱۲ با توجه به سابقه احیاء و عمران این اراضی در سنوات گذشته( سالهای بعد از انقلاب تا سال ۶۶)رای بر غیر موات بودن این اراضی صادر نموده و عملاً هیچ تغییری در ماهیت و کاربری این اراضی و یا سایر اراضی واقع در این پلاک بوجود نیامده است.

همچنین با توجه به سابقه کشت و کار و احیا و عمران در کل اراضی واقع در هومند آبسرد از ابتدای پیروزی انقلاب تا زمان تصویب این قانون عملاً کل اراضی واقع در هومند آبسرد و همچنین اراضی روستای اسلام آباد قاعدتاً باید غیر موات تشخیص داده شوند.

البته بخش شمالی پلاک ۸۹ واقع در شمال محور مواصلاتی تهران-فیروزکوه خارج از حریم شهر آبسرد قرار داشته و بطور کلی مشمول قانون زمین شهری نمی باشد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *