پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

نیمه دوم اردیبهشت،اندکی پر بارش تر از نیمه اول

اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تا اینجای کار ، بدون شک یکی از کم بارش ترین و خشک ترین اردیبهشت های چند دهه گذشته بود و باران آنقدر کم بارید که میانگین بارش این ماه حتی از میانگین بارش تیر و مرداد هم کمتر شد.

به هر حال یکی از آثار اولیه شروع پدیده دور پیوند النینو کم بارشی در بهار و گرمای شدید و غیر نرمال هوا در تابستان است و تا اینجای کار نیز ظاهراً همه چیز مطابق پیش بینی های بلند مدت بوده است.

البته از آنجا که بهار فعلاً به نیمه راه رسیده و بتدریج هوا نیز وارد فاز تابستانی می گردد انتظار بارش های شدید و جبران کم بارشی در نیمه دوم بهار توقعی بیجا می باشد ولی با این حال این امیدواری وجود دارد که نیمه دوم اردیبهشت ماه در منطقه ما اندکی از نیمه اول این ماه پر بارش تر باشد.

مطابق خروجی آخرین نقشه های هواشناسی از امروز ( دوشنبه ۱۸ اردیبهشت) با ورود یک سامانه بارشی ضعیف و کم دامنه به نیمه غربی و شمالی کشور شرایط برای شروع بارش های رگباری به همراه توفان های تندری در مناطق مرتفع واقع در غرب و مرکز کشور و همچنین دامنه های جنوبی رشته کوه البرز فراهم شده و ما طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه با شدت و ضعف شاهد رشد ابر، تندباد و خیزش گرد و خاک و در مناطق مستعد و ارتفاعات بارش های رگباری خواهیم بود.

همچنین با توجه به ماهیت رگباری بارش ها و شرائط فصلی احتمال رخداد بارش تگرگ در مناطق کوهپایه ایی بویژه در روستاهای جابان ،سربندان و آئینه ورزان چندان دور از انتظار نیست.

لازم به ذکر است مطابق برخی از الگوهای میان مدت هواشناسی منطقه ما در نیمه دوم اردیبهشت ماه احتمالاً میزبان چند موج بارشی محلی و کم دامنه دیگر نیز خواهد بود که گزارش تکمیلی آنها را متعاقباً تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *