پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

سگ کشی در سایت گندک دماوند/یک خبر و چند روایت

اوائل هفته جاری بود که خبر کشتار ۱۷۰۰ قلاده سگ در سایت گندک شهرستان دماوند رسانه ایی شد و از آن زمان به بعد انواع خبرهای متضاد و متناقض در فضای رسانه ایی منتشر شد و حتی کار به تجمع اعتراضی حامیان حقوق حیوانات در مقابل درب فرمانداری دماوند هم کشیده شد.

به هر روی بعد از چند روز سکوت خبری مسئولان اداره محیط زیست دماوند عاقبت سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند ادعای کشتار سگ های منطقه گندک را تکذیب کرد.

نقی میرزاکریمی در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر کشتار ۱۷۰۰ سگ ولگرد در منطقه گندگ دماوند، اظهار داشت: این خبر را تکذیب می کنیم چراکه اصلا امکان کشتار این تعداد سگ به یکباره وجود ندارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تعداد سگ‌های کشته شده کمتر از ۵۰ سگ است و کل سگ‌های آن منطقه به ۱۷۰۰ سگ نمی‌رسد و تعداد سگ‌های موجود در پناهگاه نیز حدود ۴۰۰ قلاده است.

وی ادامه داد: کشتار سگ‌ها مانند دیگر موضوعات بزرگ نمایی شده چراکه هیچ آسیبی به سگ‌های عقیم شده و واکسن‌زده که داخل پناهگاه گندک نگهداری می‌شوند، نرسیده است و سگ‌های کشته شده متعلق به این پناهگاه نبودند.

این مقام مسئول با تاکید براینکه سگ‌های پناهگاه گندگ سالم هستند و هر خبرنگاری می‌تواند از آن بازدید کند، تصریح کرد: این سگ‌ها متعلق به مرکز دفن پسماند در حوالی پناهگاه گندک هستند که دارای بیماری بوده و دامپزشکی، شبکه بهداشت، محیط زیست و تمام دستگاه‌های متولی آن را تایید و به ستاد کنترل جمعیت سگ ولگرد شهرستان ارسال کردند.

وی با اشاره به اینکه سگ های بیمار کشته شده نیز با سلاح گرم کشته نشده‌اند، بیان داشت: براساس دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مصوب سال ۸۷، سگ‌های ولگرد باید جمع‌آوری و به پناهگاه‌های مجاز انتقال داده شوند.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند ادامه داد: در این مراکز عقیم‌سازی، واکسینه و بیماری‌هایشان کنترل می شود و در صورتی که متقاضی داشته باشند، سگ‌ها را با شناسنامه، شرایط خاص و اخذ تعهد به عدم رهاسازی در شهر و طبیعت به افراد متقاضی برای نگهداری واگذار می‌کنند و در غیر این صورت سگ‌های غیرمفید و بیمار به روش مرگ با ترحم حذف می شوند.

میرزاکریمی بیان داشت: متاسفانه برخی افراد تحت عنوان حامیان محیط زیست و حیوانات بدون برخورداری از مجوز برای فعالیت در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد، به صورت غیرقانونی افکار خود را به جامعه تحمیل می‌کنند و اقدامات مالی در این زمینه انجام می‌دهند تا مدیریت مجموعه سگ‌ها را به دست بگیرند و حاضر نیستند که بدون دریافت پول حامی حیات وحش باشند.

وی با تاکید براینکه آنان با شلوغ بازی و اقدامات رسانه‌ای و تبلیغات اجازه اجرای دستورالعمل را برای سگ‌های غیرمفید نمی‌دهند، گفت: کار به جایی رسیده است که مردم و شهروندان هر روز به علت مزاحمت سگ‌های ولگرد به ادارات بهداشت، دامپزشکی، محیط زیست، فرمانداری و مسئولان شهرستان‌ها اعتراض شدید و گلایه می‌کنند.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند تنها راه معدوم کردن سگ‌ها را اجرای دستورالعمل مصوب سال ۸۷ دانست و افزود: وقتی حامیان سگ‌ها در برابر اجرای این دستورالعمل مقاومت می‌کنند باعث افزایش تعداد سگ های بیمار و پراکنده شدن آن‌ها در سطح شهر می‌شوند که در نهایت باعث سلب آسایش و امنیت مردم شده و این موضوع را تبدیل به یک معضل می‌کند.

میرزاکریمی با گلایه از فحاشی برخی افراد در فضای مجازی گفت: با خبرسازی و اعلام کذب این موضوع که محیط‌ زیست و میرزاکریمی دستور کشتار را صادر کرده باعث فحاشی مردم در پیج‌های اینستاگرامی می‌شوند. ما هیچ وقت دستور این کشتار راصادر نکردیم و تنها سگ‌های غیرمفید را باید طبق دستورالعمل حذف کنیم که سال‌ها این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: اتفاق دیروز را تایید نمی‌کنم اما به هر حال تصمیمی گرفته شده است. دقیق اطلاعی ندارم اما ممکن است به روش مرگ با ترحم کشته شده باشند. زنده‌گیری سگ‌های بیمار در مرکز دفن پسماند آسان نیست بنابراین تحت شرایط خاص مجبور به انجام اقدامی مشابه هستیم.

این مقام مسئول محیط زیست را یکی از اعضای کمیته‌های تصمیم‌ گیرنده دانست و درباره وظیفه آن گفت: محیط زیست وظیفه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، مرگ با ترحم، تشخیص مفید و غیر مفید بودن آن‌ها را ندارد بلکه تنها معضلات زیست‌محیطی را که برای شهروندان ایجاد می‌کنند و مشکلات بهداشتی و بیمارهای مشترک بین حیوان و انسان و خطراتی که برای جامعه دارند را در کمیته اعلام می‌کنیم. درباره کشته شدن سگ‌ها در دماوند نیز ما نظر خود را به کمیته داده بودیم.

میرزاکریمی در ادامه اظهار کرد: حذف سگ‌های بیمار و غیر مفید باید در کل کشور اتفاق بیفتد. مشکل ما عدم انجام دستورالعمل است و با افزایش تعداد سگ‌های بیمار مجبور به حذف آن‌ها به روش دیگری می‌شویم.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند درباره عکس‌العمل و اقدام محیط زیست نسبت به کشتار سگ‌ها گفت: ما هیچ اقدامی نمی‌کنیم چراکه کلیه امور جانوران وحشی مربوط به سازمان محیط زیست است و چون این حیوان اهلی است ما اجازه ورود نداریم.

نوشته ایجاد شد 635

2 دیدگاه در “سگ کشی در سایت گندک دماوند/یک خبر و چند روایت

  1. اداره محیط زیست کاملا دروغ گفته😳🤦‍♀️
    بهتر است قبل از درج هر خبر تحقیق کنید😡
    سگها عقیم شده و واکسن خورده بودند
    و با تفنگ کشته شده بودند
    وچرا راه را با نیروی انتظامی سد کرده بودند🤦‍♀️🤦‍♀️
    واقعا متاسفم برای آبسرد آنلاین که هر دروغی را بدون تحقیق عنوان میکند😡😡😡😡😡
    بنظر میاد زمین خوارها قصد تصرف آن زمین‌ها را داشته باشند👹👹👹👹

    1. با سلام
      در پاسخ به شما دوست عزیز باید عرض کنیم
      اتفاقاً چند روز پیش در یک بازدید میدانی در منطقه گیلاوند( انتهای بلوار بعثت و نزدیک ورودی مسکن مهر دماوند) ما با یک گله حدود ۱۰۰ عددی سگ بی صاحب مواجه شدیم که حضور این تعداد سگ گرسنه واقعاً وحشتناک و رعب آور بود و حتی قرار شد یک گزارش مفصل در رابطه با این سگ ها منتشر گردد.
      مردم شهرستان دماوند از شر این سگ ها به ستوه آمده اند و در صبح های سرد زمستان حرکت گله ایی این سگ ها چنان رعب آور است که حتی گذر از میان این سگ ها با اتومبیل هم خطرناک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *