پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

سرازیر شدن یارانه نان به جیب مهاجرین و اتباع خارجی

این روزها همزمان با بالا گرفتن بحث حذف یارانه نان موج انتقادات به دولت نیز بالا گرفته و بسیاری از مخالفان و حتی برخی از موافقان و حامیان دولت و مجلس این اقدام را بازی با آتش و کار خطرناکی دانسته و صریحاً و یا تلویحاً خواستار دست کشیدن دولت شده اند.

هر چند حذف یکباره و ناگهانی یارانه نان بویژه در بخش نان سنتی که قوت غالب مردم ایران است کار چندان صحیحی نیست و بهتر آن بود که دولت این عمل جراحی بزرگ را بتدریج و در ظرف چند سال انجام می داد ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که این اقدام می تواند به هدفمند شدن توزیع یارانه ها در کشور و جلوگیری از بهره مندی بی ضابطه اتباع خارجی از این یارانه هنگفت کمک کند.

بر طبق آمار حدود ۱۰ میلیون مهاجر خارجی از نان دولتی استفاده می کنند که بعضاً با برخورداری از رژیم غذایی نان‌پایه و خانواده های بسیار پر جمعیت، چندبرابر خانواده‌های ایرانی نان مصرف می‌کنند و در واقع از سرانه یارانه آرد ایرانیان بیشتر از خود ایرانیان برخوردار هستند بنابراین در اصل تغییر این رویه خسارت‌بار و اصلاح آن هیچ تردیدی نیست.

اگر شما در شهری مهاجر پذیر مثل آبسرد زندگی کرده  باشید در هنگام عبور از کنار نانوائی ها و با مشاهده انبوه جمعیت حاضر در نانوائی ها اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند تعداد بسیار زیاد مهاجرین افغان حاضر در صف نانوائی و تعداد نان های بسیار زیاد خریداری شده بوسیله ایشان می باشد.

هم اکنون در شهر آبسرد بیش از ۹۰ درصد نان به مصرف مهاجرین افغان می رسد و سهم ایرانیان از نان دولتی تقریباً با ۱۰ درصد و یا حتی کمتر است و بدتر آنکه مهاجرین افغان از نان دولتی برای تغذیه مرغ و خروس و احشام استفاده کرده و بخشی از پروتئین مصرفی خود را از محل نان یارانه ایی تامین می کنند.

جالب است بدانید مهاجرین افغان در حالیکه از یارانه های دولتی بویژه در بخش غذا و انرژی و آموزش استفاده می کنند تقریباً هیچ مالیاتی به دولت نمی پردازند و به همین دلیل حاشیه سود ناشی از درآمد ایشان چندین برابر ایرانیان می باشد و به همین دلیل سهمیه بندی نان و اختصاص یارانه مستقیم به شهروندان مشروط بر اینکه در بلند مدت به درستی اجرا شود قطعاً به نفع مردم ایران بوده و مانع سرازیر شدن یارانه ها به جیب اتباع بیگانه می گردد.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *