ظاهراً معضل ترافیک جاده تهران-فیروزکوه در محدوده گیلاوند تبدیل به درد بی درمان شده و هر روز یک نفر یک نسخه جدید برای این درد تجویز می کند و یک روز می گویند پل روگذر و روز دیگر می گویند کمربند جنوبی و جدیداً هم می گویند کنارگذر شرقی غربی دماوند و معلوم هم نیست که عاقبت کدام طرح و کدام طرح تصویب خواهد شد…!
حدود دو ماه قبل و قبل از سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور فقید،جناب آقای فخاری استاندار محترم فعلی تهران در حاشیه بازدید از طرح کمربندی غربی و شرقی دماوند که گردنه سرهار را به ولیران و حوالی دانشگاه آزاد متصل می نماید اظهار داشت: پروژه کمربندی دماوند سالهای سال است که در دستور کار قرار دارد که به لحاظ هزینه و معارضانی که در مسیر پروژه قرار داشتند تصمیم قطعی گرفته نشد که طی جلسه ای که با وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت مقرر شد با حضور معاون وزیر بازدید میدانی داشته باشیم.
وی افزود: هدف از این نشست بررسی مسیری بود که کمترین معارض و کمترین هزینه را داشته باشد و همچنین پروزه در زمان کمتری به اجرا برسد؛ به این نقطه رسیدم که یک راه دسترسی به شهر دماوند داشته باشیم که بار دسترسی به جاده فیروزکوه در منتهی علیه شمال منطقه شهرک مهک که بدون معارض است دسترسی پیدا کرده و در منطقه ولیران با یک پل معلق هوایی این مسیر به منطقه اصطلک برسد و چون در این منطقه نیز معارض ندارد و از اراضی دولتی است، کاملا دسترسی به جاده فیروزکوه با کمترین هزینه امکان پذیر می شود.
استاندار تهران گفت: حال مقرر شده مشاور محترم جزئیات پروژه را مطالعه و معارضان را شناسایی کند و اگر به لحاظ فنی این مهم مشکلی نداشت بتوانیم از طریق مصوبات سفر ریاست محترم جمهور اجرایی کنیم.
فخاری تصریح کرد: به دلیل آنکه هنوز مشاور نظر نهایی نداده امکان مشخص شدن برآورد هزینه و زمان آن نیست که امید است همچون دوره های قبل نباشد و شاهد اجرای آن باشیم.
وی گفت: هدف از اجرای این کمربندی انتقال وسایل سنگین به محور اصلی شهر است چرا که تردد وسایل سبک از داخل شهر مشکل نداشت ولی خروج وسایل سنگین علاوه بر کاهش بار ترافیک، تصادفات را نیز کاهش خواهد داد که به موضوعاتی همچون شیب حداقلی در محور و شرایط آب و هوایی نیز پرداخته شده است.
همچنین خیرالله خادمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در رابطه با این طرح اظهار داشت: به درخواست استاندار تهران و طی نشستی که در خدمت وزیر محترم راه و شهرسازی داشتیم، درخصوص کلیه پروژه های استان تهران به ویژه پروژه کنار گذر منطقه گیلاوند و دماوند موضوعاتی مطرح شد که با توجه به طرح های متعدد برای کاهش بار ترافیک در این منطقه مقرر شد بازدیدی از نزدیک داشته باشیم.
وی افزود: یکی از موضوعات مطرح شهر بحث کنار گذر جنوبی شهر دماوند بود که با توجه به ساخت و سازهای صورت گرفته امکان اجرا نداشت؛ همچنین کنارگذر شمالی نیز با توجه به اینکه بخشی از آن اجرا شده با موانعی مواجه بود که نیازمند بررسی میدانی داشت.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: شهر دماوند از محدوده رودهن تا فیروزکوه یکی از گلوگاههای اصلی محسوب می شود چراکه به دلیل تردد مسافران و شهروندان شاهد افزایش بار ترافیک هستیم و چون تنها بزرگراه به سمت شمال کشور محسوب می شود نیازمند داشتن کنارگذر است.
خادمی در ادامه گفت: در این راستا چهار مسیر مطرح شد که اجرای کنارگذر جنوبی، کنارگذر شمالی که از شهر دماوند عبور میکند، پل روگذر و تونل بود که امروز تصمیم های متعددی صورت گرفت و بحث های فنی انجام شده و درنظر است چشم انداز های مختلف و مطالعات تکمیلی آن انجام شود تا انشالله بتوانیم طرح نهایی را در استان مصوب و بحث اعتباری آن را نیز در سازمان برنامه و بودجه مطرح تا عملیات اجرای آن آغاز شود.
وی گفت: برآوردهای مختلف اعتباری مطرح شده که شامل کنارگذر جنوبی ۱۴ هزار میلیارد تومان، پل ۱۴ هزار میلیارد تومان، تونل ۱۲ هزار میلیارد تومان و کنارگذر شمالی با پل نیز ۷ هزار میلیارد تومان میباشد که باز نیاز به بررسی است که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان احتمال برآورد اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این کنارگذر قبل از شهر دماوند آغاز می شود و در محدوده خارج از شهر به جاده فیروزکوه اتصال می یابد که امید است اجرای آن گله مندی چند ساله مسافران و شهروندان را حل کند.
خادمی افزود: هنوز طرح به تصویب نرسیده و مشخص نیست کدام مسیر اجرایی شود و امروز نیز فقط نظرات مطرح که با توجه به اشرافیت مسئولان شهرستان و شخص استاندار تهران به منطقه، مقرر شد اصلاحاتی روی نقشه انجام شود که بعد از برآورد اولیه توسط مشاور بتوانیم برنامه زمانبندی داشته باشیم.
وی بیان کرد: همچنین باید در ابتدا ردیف اعتباری و کارهای سازمان برنامه و بودجه حل و فصل کنیم و طرح مورد قبول استان و شهرستان قرار گیرد و بعد زمانبندی پروژه مشخص خواهد شد که البته در این بازدید به تفاهم های تقریبی رسیدیم که نیازمند بررسی سه تا چهارماهه برای انجام طرح فنی پروژه است.
از سوی دیگر حسین جنتی مدیرکل راهوشهرسازی استان تهران در نشست بررسی اجرای پروژه کمربندی شرقی-غربی دماوند، اظهار کرد: پروژه کمربندی دماوند در دستور کار استان برای انجام و شروع عملیات است اما به لحاظ برآورد هزینه و معارضین در مسیر پروژه هنوز تصمیم قطعی اخذ نشده و پیرو دستور صریح وزیر راهوشهرسازی در معیت استاندار تهران و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بازدید میدانی از مسیر صورت گرفت تا به یک تجمیع نهایی برسیم.
وی ادامه داد: مسیری که کمترین معارض و هزینه را داشته، زمان اجرای کمتری داشته باشد و یک راه دسترسی خوب با خروج از برون رفت ترافیکی شرق استان باشد، طرح نهایی اعلام خواهد شد تا ترافیک ولیران، اصطلک و مهک در شهرستان دماوند را پوشش بدهد و دسترسی به جاده فیروزکوه با کمترین هزینه ممکن شود.
مدیرکل راهوشهرسازی استان تهران با بیان اینکه اجرای کمربندی دماوند بار ترافیکی و تصادفات شرق استان تهران را به شدت کاهش میدهد، افزود: مقرر شد مشاور پروژه مطالعات را نهایی کرده و تمامی معارضان را شناسایی کند تا بتوانیم مصوبه سفر ریاست جمهوری را با قدرت شروع کنیم.
وی برآورد هزینه نهایی اجرای پروژه را منوط به ابلاغ نهایی نظر مشاور طرح دانست و گفت: بار ترافیک وسایل نقلیه سبک و سنگین روی کمربندی مذکور منتقل خواهد شد و مشکل تصادفات نیز حل و فصل میشود.
جنتی در ادامه توضیح داد: ارزش زمین به لحاظ ساختوسازهای صورت گرفته در منطقه دماوند و وضعیت خاص توپوگرافیک بسیار بالا است و نیاز به مطالعه دقیقتری در این خصوص داریم.
وی گفت: در جلسه هماندیشی کمربندی دماوند، چهار طرح مورد بررسی قرار گرفت و مطالعات تکمیلی و چشمانداز طرحها نیز مطرح و تدقیق شد.
مدیرکل راهوشهرسازی استان تهران افزود: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم توسط مسئولان استانی و کشوری بارها پیگیر رفع مشکل ترافیک منطقه دماوند بودهایم و به صورت تخصصی درصدد هستیم تا این انتظار مردم منطقه در دولت سیزدهم محقق و پروژه به مرحله عملیات اجرایی برسد.
حال با گذشت بیش از دو ماه از زمان برگزاری این جلسه و بازدید میدانی مسئولان ، باید منتظر ماند و دید که عاقبت کدام طرح برای رفع معضل ترافیک سنگین منطقه گیلاوند مصوب می شود و آیا این طرح مصوب در دولت جدید هم طرفدار دارد یا نه؟