پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

خطر سرمازدگی بهاره در انتظار باغ های آبسرد

مطابق تقویم هواشناسی محلی ، بطور معمول تا ۲۹ فروردین ماه هر سال خطر سرمازدگی بهاره باغ های منطقه دماوند را تهدید می کند و به عبارت بهتر زمستان منطقه دماوند و دشت آبسرد بطور رسمی در ۲۹ فروردین هر سال خاتمه می یابد.

بر اساس باورهای محلی از شروع سال ( اول فروردین) تا انتهای سه دوره سیزده روزه خطر بارش برف و یخبندان شبانه در منطقه وجود دارد و پس از این مدت (دهه اول اردیبهشت) خطر برف و یخبندان شبانه مرتفع شده ولی خطر بارش تگرگ عموماً تا اواخر خرداد نیز  وجود دارد.

معمولاً تا هفته اول فروردین ما شاهد دماهای زیر صفر و حتی بارش برف نیمه سنگین در شهر آبسرد هستیم ولی ظاهراً امسال اوضاع کمی فرق می کند و دماهای بسیار بالاتر از نرمال را ما در هفته اول اسفند شاهد بودیم که این موضوع می تواند باعث بیدار شدن درختان و حرکت رو به بالای آب در سرشاخه درختان و حتی در صورت ادامه این روند باعث شکوفه دهی و جوانه زنی درختان بشود.

هم اکنون بسیاری از درختان گوجه سبز و زردآلو در منطقه ما حالت نیمه هوشیار پیدا کرده و این خطر وجود دارد که در صورت تداوم دماهای شبانه بالای صفر به مرحله هوشیاری کامل رسیده و شاهد شکوفه زنی آنها می باشیم.

آنچه باعث نگران بیشتر می گردد پیش بینی ورود حداقل سه موج بسیار طی نیمه دوم اسفند ماه و نیمه اول فروردین ماه به منطقه ما می باشد که حداقل در موج اول که بنظر می رسد در هفته های دوم و سوم اسفند ماه ما هوایی کاملاً زمستانی را در منطقه آبسرد داشته باشیم.

نکته نگران کننده اصلی در ابتدای بهار سال ۱۴۰۱ نوسانات شدید دمائی و گرم و سرد شدن های غیر معمولی هوا در بازه زمانی ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ تا اواخر فروردین ۱۴۰۱می باشد.

در چنین شرائطی توصیه می گردد:

  • با استفاده از هورمون نفتالین استیک اسید در اواخر زمستان و اوائل بهار گلدهی درختان را ۷ تا ۱۵ روز به تاخیر بیاندازید.
  • پاشیدن آب بر روی شاخه‌های درختان میوه در دمای صفر درجه سانتیگراد موجب تشکیل یخ می‌شود. به ازای هر لیتر آب که یخ می‌شود ۸۰ کیلو کالری گرما آزاد می‌شود. گرمای آزاد شده موجب گرم شدن اجسامی که در تماس با آب هستند می‌شود در ضمن تشکیل یک لایه نسبتا عایق یخ در اطراف جوانه موجب می‌شود تا دمای جوانه از صفر درجه سانتیگراد پایین نیاید برای این منظور می‌توان از سیستم آبیاری بارانی استفاده کرد و یا توسط محلول پاش‌ها روی درختان میوه آب پاشید. پاشیدن آب باید در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد انجام گیرد.
  • نوع سطح خاک در محافظت دمای هوا تاثیر دارد و اختلاف دمای حدود ۱/۷ درجه سانتی گراد ایجاد میکند. برای محافظت در برابر سرما و یخبندان‌های ناشی از تشعشع، خاک باید مرطوب و عاری از علف‌های هرز و شخم نخورده باشد. زیرا زمین شخم خورده دارای هوای بیشتر بوده و گرمای ویژه کمتری دارد از این رو خاک شخم خورده سریع‌تر سرد می‌شود، اما خاک‌های مرطوب دیرگرم شده و دیرتر دمای خود را از دست می‌دهند علف‌های سطح خاک نیز نوعی هدایت کننده گرما از خاک به هوا می‌باشند تدابیر زارعی ذکر شده یخ زده گی را در لایه ۱۵ سانتی متر سطح خاک به تاخیر می‌اندازد و بویژه برای جلوگیری از سرما زدگی گیاهانی همچون توت فرنگی و انگور موثر واقع می‌گردد.
  • در شب‌هایی که احتمال بروز سرما می‌باشد با سوزاندن کاه و کلش نم دار به همراه گازوئیل و مواد دیگر، موجب ایجاد دود در هوای باز گردید ذرات معلق در هوا هر چقدر بیشتر باشد انعکاس حرارت به سقف آسمان تقلیل می‌یابد، زیرا تشعشع حرارت که با طول موج‌های بلند به طرف آسمان منعکس می‌شود توسط ذرات هوا جذب شده و دمای باغ را حفظ می‌کنند.
  • همچنین می توان بوسیله مه پاش و یا دستگاه های بخار ساز رطوبت را در هوای باغ بالا برد ضمن آنکه می توان با قرار دادن بشکه های بزرگ فلزی در فواصل معیین و روشن کردن آتش در زیر آنها هم هوای باغ را اندکی گرم کرد و هم بوسیله بخار آب حاصله مانع سرمازدگی سرشاخه ها شد که البته اجرای چنین کاری در باغ های بزرگ عملاً غیر مقدور می باشد و این توصیه مخصوص باغچه های کوچک و حیاط خانه های ویلائی می باشد.
نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *